Utställningskatalog om imaginärt museum

Människans Natur
Katalog till utställningen med samma namn
Redaktörer: AnnCatrin Gummesson och Magnus Jensner
Grafisk form: BankerWessel
Foto: Sven Olof Larsén m fl
Dunkers kulturhus


Att öppna och bläddra i Människans Natur är som att träda in i det imaginära museum, som André Malreaux* förstod skulle stå till konstälskarnas förfogande genom färgreproduktionens och den förbilligade tryckteknikens utveckling.

Nu krävs det naturligtvis mer än modern teknik för att skapa detta imaginära museum. Till exempel fantasi och mod, breda kunskaper och viss lärdom.

Boken/utställningskatalogen Människans Natur andas dessa kvalitéer. Om jag minns utställningen rätt finns i dess katalog nya, fyndiga sammanställningar av föremålen ofta i kombination med detaljstudier genom väl valda förstoringar. Det är en pedagogik som kunde användas även i utställningar, men sällan gör det.

Uppslaget med skånska åkdynor i ull från 1800-talets början och en konfektskål i porslin från slutet av samma sekel är en av många fantasieggande föremålskrockar som utställningskatalogen bjuder på.
Uppslaget med skånska åkdynor i ull från 1800-talets början och en konfektskål i porslin från slutet av samma sekel är en av många fantasieggande föremålskrockar som utställningskatalogen bjuder på.

Två långa texter – utställningskommissarien Magnus Jeffners inledning om den praktiska och teoretisk bakgrunden till utställningen och museichefens Karin Ohlssons avslutande artikel om Helsingborgs museers historia – fulländar denna katalog.

Katalogen är mycket bra men inte bättre än själva utställningen, vilket man alltför ofta konstaterar om andra utställningskataloger. Så försök se också utställningen Människans Natur innan den stänger 4 januari 2009.

* André Malreaux (1901-1976 ) var fransk författare, konstkritiker och president de Gaulles kulturminister. Bland av hans många konstfilosofiska verk finns Le musée imaginaire (1947) och Le musée imaginaire de la sculpture mondiale (1952-54).

Text: Eva Persson 081009
Bilder: Sven Olof Larsén