Claras Londonbrev: februari

För första gången har UEForum fått en egen utrikeskorrespondent. Clara Åhlvik kommer under våren att rapportera hem från sin tillvaro i museernas London. Vi försöker tygla vår avund och följer henne med spänning. Här är det första brevet.

Tänk er att få förmånen att i tre månader följa arbetet på Wellcome Collection, bo i charmiga Hampstead, yoga i Primrose Hill, ta långpromenader på Hampstead Heath … Precis just så har jag det nu. Lucky me!

Utställningsposters från Wellcome Collection.

Som tur är hade jag några dagar att boa in mig i mitt nya hem innan jag började jobba. Maria, min hyresvärd, pluggar till curator i New York. Vi hittade varandra på Sabbatical Homes, en bostadssajt som vänder sig till akademiker som vill hyra ut eller hyra bostad för kortare perioder. Den lilla lägenheten är vad vi i Sverige kallar etta med kokvrå vilket låter lite mer prosaiskt än det engelska ordet – studio. Men det är välplanerat med högt i tak och med ett stort burspråk ut mot gatan, så det känns rymligt och luftigt.

Genomskinlig kvinna i utställningen Medicine Now, Wellcome Collection.

I måndags började jag på Wellcome Collection, den publika sektionen inom Wellcome Trust. Wellcome Trust är en oberoende fond som är inriktad på forskning och upplysning om hälsa, både vad gäller människor och djur. Fonden grundades av Henry Wellcome (1853–1936) som startade ett framgångsrikt läkemedelsföretag. Henry Wellcome var en samlare av stora mått, framför allt av medicinhistoria, men i vid mening. Samlingen kom därför att innefatta även angränsande teman som alkemi, trolldom, antropologi och etnografi. Vid sin död testamenterade han sin förmögenhet till bildandet en fond, Wellcome Trust. Samlingen var större än de flesta museers vid den tiden – över en miljon föremål. Merparten av föremålen finns idag på museer runtom i England, men en del ägs fortfarande av fonden. Ett utsökt urval av samlingen finns att se i den permanenta utställningen Medicine Man

Från utställningen Medicine Man.

Wellcome Collection är platsen för de obotligt nyfikna: ”The free visitor destination for the incurably curious”. Det öppnade för fem år sedan och har fått ett stort publikt och medialt genomslag. Wellcome Collection utforskar sambandet mellan medicin, livet och konsten i historien, samtiden och framtiden. Man visar tre till fyra tillfälliga utställningar om året, har två permanenta utställningar, stor programverksamhet, ett specialbibliotek för medicinhistoria, konferenslokaler, en välsorterad bokhandel och ett kafé. Just nu visas utställningen Death, A Self Portrait, som verkar bli deras hitintills största publiksuccé.

Wellcome Trust är en stor kontorsbyggnad på sju våningsplan med öppna kontorslandskap. Personalen på Wellcome Collection sitter utspridd på flera ställen, dessutom på två skilda våningsplan. Jag har fått ett skrivbord i en sektion tillsammans med Ken Arnold, chef för Wellcome Collections publika enhet, och hans sekreterare Elayne Hodgson. Bredvid oss sitter ett team som jobbar med kommunikation och marknadsföring.

Jag kommer främst att arbeta med The Reading Room, en helt ny publik plattform. The Reading Room är tänkt som hybrid mellan utställning och bibliotek; en plats för programverksamhet och ett ställe att hänga på. Det främsta syftet med The Reading Room är att bygga en bro från de publika och populära utställningarna och programpunkterna över till det mer specialiserade och svåråtkomliga forskningsbiblioteket. Utöver detta kommer jag att ingå i en arbetsgrupp som ska ta fram idéer för en kommande utställning om människans relation till djuren.

På Wellcome Trust får alla anställda gratis te. Man har sin egen mugg som man tar med sig ner till kaféet. Kaffet däremot kostar 70p. Ingen kan förklara varför teet är gratis och inte kaffet. Förmodligen anser man att te är en mänsklig rättighet för en engelsman. Kaffe är för oss andra, så vi får betala.

Text: Clara Åhlvik 
Foto: Rama Knight/Wellcome Images
CÅ är utställningsproducent och kommer under våren att följa arbetet på Wellcome Collection i London.