Decennier av designhistoria

Mats Theselius universum
Vandalorum, Värnamo 130615-130922

Produktion: Mats Theselius och Vandalorum


Vandalorum i Värnamo ligger fyra-fem timmars resa från Stockholm. Är avståndet skälet till att rikspressen haft svårt att hitta till sommarens stora oslagbara design- och konstutställning Mats Theselius universum? Det frågar sig Hedvig Hedqvist och Rebecka Tarschys efter ett synnerligen givande utställningsbesök i Småland.

Mats Theselius universum är en summering av 28 års designhistoria som hela tiden är gränsöverskridande, mellan bruksvara och konst, och där konstnären själv är synnerligen närvarande i en uppdukning av ett svindlande antal föremål och berättelser. Theselius följer klassiskt ”form follows function” men för honom är funktion också likvärdigt med det artistiska tilltalet. Han meddelar generöst hur idéerna uppstod såväl i katalogen som i den film som går nonstop utanför restaurangen.

Foto: John Nelander
Foto: John Nelander

Utställningen är arrangerad i två långa led mitt i rummet som ger betraktaren möjlighet att se alla föremålen från flera infallsvinklar. Dessa är placerade på hans kakelplattor tillverkade i Marocko på uppdrag av svenska Marrakech Design. Eller på mjuk matta med samma mönsterfamilj hämtad från alla olika golv i den blivande hustruns bostadshus i Barcelona. Väggarna har han fyllt med konstverk, idékläder som Tatlins outslitliga kostym och installationer som Bengts och Elisabeths livsmedelshylla. 

I salens båda ändar redovisar Mats sitt arkiv, lika med inspirationskällor. I den ena finns samlarens pryllager, fem rader glasade hyllor med allt från tyska Brauns hemelektronik till rysk vardagskitsch och rostfria hushållsutensilier, plus mycket annat som han, som han själv uttrycker det, ”snöat in på”. Några hyllmeter redovisar dessutom hans referensbibliotek. Titlarna vittnar om en djup förtrogenhet med modernismens utveckling under 1900-talet.

Fem stycken åtta meter långa hyllor fyllda med prylar exponerar Mats Theselius arkiv för inspiration. 
Foto: John Nelander
Fem stycken åtta meter långa hyllor fyllda med prylar exponerar Mats Theselius arkiv för inspiration. 
Foto: John Nelander

Andra änden av lokalen är en musikscen fylld med ett oräkneligt antal trumset. Musiken är enligt en sen insikt den viktigaste inspirationen i Mats Theselius formspråk. Upptäckten är att stolar och trummor har något gemensamt i sin gestaltning.

Foto: John Nelander
Foto: John Nelander

Första möbeln är Älgskinnsfåtölj med bärande stativ av järn och sits och rygg klädda med älgskinn. Dess fortsättning utfördes i mer hanterbar aluminium, två modeller som fångade den kreative möbelförläggaren Sven Lundhs öga. Samarbetet med Källemo inleddes. Tillverkningen av aluminiumfåtöljerna fick omgående status och hamnade i Sagerska huset, hemma hos statsministern i hans representationsrum. Och som återkommande nummer i auktionshusens moderna-kataloger, i sällskap med stolar skapade av Alvar Aalto, Bauhausskolans formgivare, Bruno Mathsson. Theselius själv gick vidare med nya modeller som brer ut sig mer och får storslagna namn som Ritz, Rex och El Rey och vänder sig till en resursstark målgrupp.

Själv är formgivaren upptagen av reformtankar. Till jazzklubben Fashing skapar han lustiga morots- och cruditéställ i keramik som alternativ till chips och popcorn. Han tycker också att hårda favoritbrödet Ideal nr1 bör finnas på restaurangborden i av honom designade ställ för portionsstorlek. Tyvärr förgäves, brödet försvann från marknaden. För tyska blindinstitutet ritar han Frau und Herr Bürstenschuhe, röd- respektive svartlackad sko med sula av borst.

Den läckra Kryddhyllan, signerad Mats Theselius. Foto: John Nelander
Den läckra Kryddhyllan, signerad Mats Theselius. Foto: John Nelander

Guldåret blir 1997 då han kammar hem såväl Bruno Mathssonpriset som Söderbergpriset. Det markeras med stolen Bruno som i lite förändrad version placeras i den nya svenska ambassaden i Berlin och heter Ambassad. Sittkorgen i bärande läder inleder en ny materialekonomi, en sorts minimalism. Elegant använd också i skrivbordet Herbarium där han mellan de två glasskivorna erbjuder ett synligt utrymme för bantat hemarkiv. Tillhörande arbetsstolen Sheriff följer det nya spåret som senast använts i stolen Lewerentz. Den tillkom efter en studieresa med praktikanter till Sigurd Lewerentz kyrka i Klippan. Där pågick byte av koppartaket. Formgivaren såg genast en möjlighet till återbruk. Stolen har sittkorg av kasserad takplåt och Bauhausskolans fribärande gung i underredet. Materialet räckte till 123 exemplar.

Mats Theselius universum innehåller ett ohämmat flöde. Det finns en igenkännbar sammanhållning i hans formspråk och samtidigt en spretighet som konfunderar. Kärleken till den traditionella borgerligheten är en källa som stundom kan bli lite tråkig eller pretentiös. Tyngden i vissa möbler med kraftiga dimensioner gör dem avvisande. Och fascinationen i hemslöjdsestetik känns nördig.

Men underbara är gentlemannens räddare i nöden: tofflorna DockstaBrogues. De efterapar exklusiva brittiska Church-skor med perforering som man elegant kan möta vilken gäst som helst med.

Text: Hedvig Hedqvist och Rebecka Tarschys
Foto (där ej annat anges): Inger Hammer
HH är inredningsarkitekt, formgivare och designskribent.
RT är journalist med inriktning på form och arkitektur.


Se filmen
 där Mats Theselius berättar om utställningen.

Den här artikeln har i en delvis annan version tidigare publicerats i Jönköpings-Posten (130806).