Utställningskritik #2, 2021 – tema ”Museiminne”

Kerstin Smeds, professor emeritus i museologi vid Umeå universitet, skriver i ”Havets varuhus och Favelans dröm” om sin förkärlek för små, icke-professionella museer. På bilden syns entré till Museum de Favela.

Kära läsare av Utställningskritik!

Till att börja med kan jag stolt meddela att vi nu slår upp portarna till vårt sökbara arkiv, med samtliga artiklar från UtställningsEstetiskt Forum (2005–2018) och Utställningskritik (2018–2021). Med hjälp av ett bidrag från Riksantikvarieämbetet har vi under ett års tid sammankopplat olika digitala textformat i ett och samma arkiv, som är sökbart på såväl årtal som platser, medverkande aktörer och ämnesord. Läs mer om arbetet i en text skriven av Aron Ambrosiani.

I och med lanseringen av arkivet introducerar vi en stående serie i tidskriftens innehåll, ”Pärlor ur arkivet”. Serien är tänkt att lyfta fram och belysa särskilt inspirerande texter om hur vi kan se på, utveckla och kritiskt belysa utställningsmediet. ”Pärlor ur arkivet” kommer under det första året att väljas ut av medlemmar i UtställningsEstetiskt Forums styrelse och redaktion. Varje artikel följs av en personlig motivering till den utvalda pärlan. 

Den första artikeln i ”Pärlor ur arkivet” är vald av mig själv. Jag har lyft fram artikeln ”Fem punkter för att utveckla utställningskritiken” av den danska författaren och utställningskonsulten Hege Børrud Huseby.

Som ytterligare en del i temat ”Museiminne” har vi bjudit in fyra för museivärlden centrala personer för att skriva om sina personliga museiminnen. UtställningsEstetiskt Forums grundare Eva Persson bidrar med en personlig berättelse om Dannikekvinnan på Borås museum, som hon har följt i nästan åttio år. Museologen Lennart Palmqvist minns när den schweiziske kuratorn Harald Szeemans legendariska konstexperiment ”Live in Your Head: When Attitudes Become Form” återuppstod i Venedig. Utställningsproducenten Matilda Bengtsson berättar om när hon under en promenad i Washington hamnade framför Johann Gutenbergs bibel på Library of Congress. Kerstin Smeds, professor emeritus i museologi vid Umeå universitet, skriver i ”Havets varuhus och Favelans dröm” om sin förkärlek för små, icke-professionella museer. 

Museernas vårmöte 2021 äger rum digitalt den 27–29 april under rubriken ”Medverka, samverka, påverka – tillsammans når vi längre”. Den 28 april medverkar UEForum/Utställningskritik med ett panelsamtal med titeln ”Utställningar behöver kritik”. Panelsamtalet kretsar kring frågor om hur kritik kan bidra till museernas utveckling och skapa en fördjupad förståelse för museernas relation till omvärlden, samt om hur vi genom samverkan kan skapa en mer livaktig och givande utställningskritik i Sverige. Förutom jag själv deltar Svenska dagbladets utställningskritiker Eva Bäckstedt och utvecklingsledaren och idéhistorikern Klas Grinell. Samtalet modereras av Patrik Steorn från Göteborgs konstmuseum/UtställningsEstetiskt Forum.

Vi kommer senare under numret att publicera en inspelning av panelsamtalet. 

God läsning,

Susanne Fessé

Chefredaktör 

Stöd Utställningskritik!

Om du uppskattar tidskriften och vill stödja vår fortsatta utgivning, bidra gärna med en gåva. Swish: 1233647708 eller använd QR-koden.