Internetintervju med Hans Nylund, upphovsman till utställningen Snickeriverktyg från fem sekel.
På Faktoriet i Eskilstuna råkade jag stöta på utställningen Snickeriverktyg från fem sekel. Jag trodde jag skulle ögna igenom den på fem minuter men jag blev fast i nästan en timme. Utställningsproducenten, f.d slöjdläraren Hans Nylund som sedan sexårsåldern samlat på snickeriverktyg, gick med på en internetintervju. Bilderna är tagna av Eskilstuna stadsmuseum.
EP Varför samlar Du?
HN Det ligger i generna.
EP Du är före detta slöjdlärare, eller hur?
HN Ja. Gesällprov i möbelsnickeri i grunden.
EP Samlar Du på andra saker än snickeriverktyg?
HN Nej. Det räcker
EP När började du samla?
HN Vid 6 års ålder, kan man nog säga. Då för att använda i snickeri. Vid 25 års ålder började jag intressera mig mer och mer även för äldre verktyg och dess historia.
EP Hur stor är din samling idag?
HN I banankartonger räknat mellan 100 – 150 stycken plus svarvar och stora verktyg. Numerärt över 1000 hyvlar och minst lika många övriga snickeriverktyg. Exakta antalet svårt att säga. Kvalitén är viktigare för mig än kvantiteten.
EP Hur och genom vilka kanaler samlar Du?
HN Antikmässor, loppis, auktioner och andra mässor.
EP Byter Du med andra samlare?
HN I Sverige känner jag ingen att byta med. Verktygssamlandet i USA är stort, men att byta med någon där blir för omständligt.
EP Har Du delar av Din samling utställd permanent någonstans?
HN Nej.
EP Är Snickeriverktyg under fem sekel i Eskilstuna din första utställning?
HN Nej. Min första utställning hade jag år 2000 på Galleri Astley i Uttersberg cirka 3 mil från Fagersta, där jag bor. Om du mot förmodan inte vet, är Galleri Astley ett av Sveriges finaste gallerier. Håller till i ett gammalt stationshus med tillhörande magasin. Hela familjen arbetar där. Grundaren Astley Nylén med fru Rut, numera pensionerade men aktiva, sonen Anders med fru Birgitta, dottern Elisabeth med maken Mitch samt sonen Hans. Jag pratade med Astley angående min samling och han nappade direkt. Hans sköter det så kallade Museet i magasinet. Han och jag hjälptes åt att ordna utställningen.Skogsmuseet Silvanum i Gävle hörde av sig och ville ha utställningen året därpå. Astley hjälpte mig med den utställningen också, han är ett verkligt proffs, hänger bl.a. utställningar på Konstakademin I Stockholm. Han har också hjälpt mig med Eskilstunautställningen, hållit med montrar, hjälpt till med transporter och varit bollplank när det gällde placeringen av verktygen i montrarna samt montrarnas placering i rummen.
EP Varför visades utställningen i Eskilstuna?
HN Min nuvarande hustrus son arbetade för Eskilstunas turistnäring och tipsade Faktorimuseet om min samling.
EP Hur kom Du på idén med texterna påde små etiketter som beledsagar varje föremål? De är ju inte helt självklara…
HN Jag är mycket intresserad av årtalsmärkta verktyg. Där har jag en grund till utvecklingen, eller brist påutveckling. Att det varit en sådan liten utveckling,när det gäller verktyg, visar jag i de fem väggtavlorna med Mästermyrfyndet som utgångspunkt. Genom att på varje etikett skriva årtalet, regent och en händelse från det år verktyget tillverkades, hoppades jag att ge besökarna en begriplig tidsbestämning.
EP Skulle Du vilja visa utställningen på andra ställen? Det är väldigt myckert arbete med den, tänker jag…
HN Ja, nu är jag i full färd med att ta rätt på den här utställningen.
Jag har i nuläget svårt att tänka mig börja om, men lusten kommer tillbaka med nya idéer, det vet jag.
Sammanställt av Eva Persson 061110
Mer om utställningen under länken Recensioner