Alla recensioner

369 artiklar

Krängandet av prylar måste fortsätta

|

Naturhistoriska riksmuseet är stängt för besökare på grund av reparationsarbeten och fram till återöppnandet i sommar finns nu, för de som vill stilla sin längtan, ett pop up-museum i Westfield Mall of Scandinavia. Väl på plats är det svårt att konkurrera med shoppingupplevelsen och Thérèse Toudert frågar sig om museet i det här formatet överhuvudtaget kan fylla något syfte. Snarare väcker det en ännu starkare längtan efter Naturhistoriska riksmuseet som är något annat, något mer. Ett museum?

Etnografiska samlingar i nytt ljus

Historiska museet i Lund återbesöker lusten efter det sällsynta och exotiska i en ambitiös utställningsgestaltning, placerad i museets etnografiska sal. En mängd vitt skilda föremål har plockats fram ur magasin och sorterats utifrån deras väg till museet. Paloma Berggren uppskattar konceptet men efterlyser ytterligare fokus på nätverken och maktförhållandena mellan donatorer och upptäcktsresande, kolonisatörer och koloniserade.

Lustfyllt och känslostarkt i Nordbor

Nordiska museets föremålsskatt samverkar ljuvligt med scenografin i Nordiska museets nya basutställning ”Nordbor”. Irène Karlbom Häll rycks med av det visuella överdådet och de medvetna föremålsmonteringarna. Även om utställningen tappar fart och berättarglädje när det är dags för 1900-talet lyckas Nordiska museet knyta ihop säcken på ett övertygande sätt och levererar en lekfull utställning som tilltalar flera sinnen.

Bengt Lindström-utställning i Sundsvall väcker längtan efter mer

”Med hjärtat i Norden och fötterna i Paris” är den träffande titeln på den utställning om Bengt Lindström (1925–2008) som pågår på Sundsvalls museum till den 7 januari. Maj-Britt Andersson besöker en välkomponerad utställning där färdiga verk visas tillsammans med modeller och skisser, men saknar den utförligare berättelsen om Lindströms konstnärskap.