Arkivet

935 artiklar

Paradox museum i museidiskursens gränsmarker

|

Anna Källén tar med sig barnen på Paradox museum och möter grafiskt attraktiva rum som uppmanar till lek och fotografering i ett intensivt tempo. Istället för en sedvanlig museiupplevelse med reflektion kring autentiska föremål, bjuder besöket in till en närmare granskning av formerna och gränserna för dagens museidiskurs. I ljuset av den svenska museilagen och ICOMs uppdaterade museidefinition konstaterar hon att ett ”museum” är långt ifrån så tydligt och stabilt i konturerna som man kanske kan tro.

Återbesök hos Barnen på Nynäs

I ett tidigare nummer fick Utställningskritiks läsare följa med bakom kulisserna i arbetet med en utställning i möjligaste mån byggd med återbrukade material. Nu har det gått drygt ett år. Utställningen på Nynäs slott i Sörmland är invigd och första sommarsäsongen närmar sig sitt slut. Det är dags för Amanda Creutzer att summera: hur mycket av utställningsmaterialet var återbruk och hur var arbetsprocessen? Följ med tillbaka till utställningsproduktionen ”Barnen på Nynäs” om barnens liv på godset Nynäs för ungefär hundra år sedan.

Utställningskritik #3 2023

En regnig svensk sommar går mot sitt slut. Regn är museiväder och de första pressmeddelandena om besöksrekord har redan skickats ut. De senaste veckornas extrema skyfall är samtidigt ett varnande exempel på hur de accelererande klimatförändringarna påverkar samhället redan idag. Räkna med fler texter om hållbarhetsfrågor och musei- och utställningsverksamhet framöver!

Animal Kingdom och naturens oordning

Nordiska Akvarellmuseets Animal Kingdom är en internationell utställning ”som med hjälp av estetik, vetenskap och filosofi undersöker människans förhållande till naturen”. Istället för en regelrätt recension av utställningen – som sannerligen rymmer mycket spännande och sevärd konst på ett av södra Sveriges mest natursköna och verkligt ambitiösa museer – väljer Caroline Owman att dröja kvar vid den vaga irritation som den väckte och en känsla av osäkerhet, som hon tycks dela med både René Descartes och Carl von Linné.

Folkhemsnostalgi till sjöss

”Alla som har en droppe sjömansblod i sina ådror, vet vilka vidder som horisontens fjärrblå vattenlinje öppnar för fantasin”, skriver Sigfrid Siwertz i första kapitlet av Mälarpirater, den svenska litteraturens mest kända maritima äventyrsroman. I den stjäl tre pojkar en segelbåt och lever piratliv på Mälaren en sommar i början av förra seklet. Samma seglarromantik, med skimrande sol, svällande segel och vatten som vänligt porlar vid stäven, genomsyrar utställningen Folkhemmets fritidsbåtar på Sjöhistoriska museet i Stockholm. Utställningen, producerad i samarbete med den hundraårsjubilerande föreningen Svenska Kryssarklubben, visas fram till 3 september 2023.

Ett museums värde

Våren 2023: i Nacka kommunfullmäktige diskuteras museet HAMNs driftsform. Eller kanske det är mer sant att säga att man diskuterar en av kulturpolitikens nyckelfrågor. Vad får kulturen kosta? I en ny rapport från Göteborg stad lyfts museers samhällsekonomiska bidrag. I den beskrivs ett museums värde som mer komplext än att kunna sammanfattas i en enkel ekvation. Amanda Creutzer undersöker ett museums förändrade värde, från strategiskt redskap till en fråga om kostnad per besökare.

Dialoger om mode bortom mode

Modesystemets förändringar sedan 1990-talet har medfört att gränsen mellan modevärlden och konstvärlden alltmer överskridits. Göteborgs konstmuseums utställning Dialoger. Mode bortom det bärbara är inte bara en utställning om dialogen mellan mode och konst, utan erbjuder också en möjlighet för museibesökaren att träda in i konstnärernas och museiarbetarnas tankevärld.