Utställningskritik #2 2024
Hur ska museer ta sig an ekonomiska svårigheter, nå nya målgrupper och skapa relevanta upplevelser utifrån vad som är aktuellt …
Aron Ambrosiani är chefredaktör för Utställningskritik och doktorand i teknikhistoria vid Chalmers tekniska högskola. (2024)
Hur ska museer ta sig an ekonomiska svårigheter, nå nya målgrupper och skapa relevanta upplevelser utifrån vad som är aktuellt …
Utställningen ”Korsvägar” på Armémuseum är i hetluften efter en stökig tillkomstprocess. Men hur är den färdiga utställningen? Aron Ambrosiani möts av målmedvetet valda, glest presenterade episoder ur Sveriges och Ukrainas historia. Och en uppsättning PR-fotografier från Försvarsmakten.
Varje ny utställning blir en årsring i ett museums längre historia. Välbekanta samlingar kan visas på annorlunda sätt och betraktas ur nya perspektiv. Att museer behöver förhålla sig till sin historia framstår tydligt i några av recensionerna ur detta årets första nummer.
Svampar, mode, arkeologiska fynd och motståndskraft. Det är bara några av ämnena i de utställningar som recenserats i årets sista nummer av Utställningskritik. Relationer mellan konst och vetenskap, fakta och fiktion samt upplevelse och kunskapsförmedling är återkommande ämnen i utställningsvärlden. Även så i detta nummer!
Lagom till det stundande jullovet öppnar Historiska museet i Stockholm en ny barnutställning där klipp ur SVTs jättesatsning ”Historien om Sverige” kombineras med interaktiva stationer och några få väl valda originalföremål. ”Tillsammans genom tiden” är konsekvent genomförd och blir ett fint komplement till de omkringliggande utställningarna.
Biologiska museet i Stockholm stängde för allmänheten 2017. Året efter förklarades museibyggnaden som byggnadsminne av Länsstyrelsen på Gotland. Sedan dess har arbetet med att renovera och restaurera byggnaden pågått, och nu är restaureringen av Bruno Liljefors enorma panoramamålning nästan avklarad. Utställningskritik fick en smygtitt inne i det fortfarande stängda, snart 130-årsfirande museet.
Vad är ett museum? Flera artiklar i Utställningskritik #4 2023 närmar sig frågan från olika håll. Detta årets fjärde nummer av Utställningskritik är Stockholmscentrerat (vi lovar att snart återvända till övriga landet, flera texter är på gång!) men innehåller också några internationella utblickar. Mycket nöje!
En regnig svensk sommar går mot sitt slut. Regn är museiväder och de första pressmeddelandena om besöksrekord har redan skickats ut. De senaste veckornas extrema skyfall är samtidigt ett varnande exempel på hur de accelererande klimatförändringarna påverkar samhället redan idag. Räkna med fler texter om hållbarhetsfrågor och musei- och utställningsverksamhet framöver!
Utställningsvåren närmar sig sitt slut och snart väntar en sommar förhoppningsvis fylld med museibesök. Kanske hittar du inspiration till nästa museiutflykt här i Utställningskritik?
I detta första nummer för 2023 ryms artiklar publicerade i januari, februari och mars. Våra skribenter rapporterar från Göteborg (gånger tre!), Linköping, Lund, Stockholm, Visby, Berlin och Neapel.
Ett händelserikt utställningsår går mot sitt slut. I efterdyningarna av coronapandemin har fokus istället förskjutits till en orolig omvärld med rysk invasion av Ukraina, en ökande inflation och inte minst ett maktskifte som inledningsvis resulterat i avskaffad fri entré till statliga museer från årsskiftet. Parallellt med detta har ett stort antal utställningar och andra publika aktiviteter ägt rum runt om på svenska museer.
Välkommen till höstens första nummer av Utställningskritik! Följ med våra skribenter till Norrköping, Skokloster, Skärhamn, Stockholm, Paris och Prag för att ta del av aktuella diskussioner och ämnen i museisektorn, omslutande upplevelser och påkostade utställningsproduktioner.
Välkomna till årets tredje nummer av Utställningskritik! Tidskriftens skribenter har besökt museer i Lidköping, Stockholm, Lund, Göteborg, Uppsala, Nyköping och Köpenhamn för att rapportera från nya utställningar och återöppnade museer.
Välkomna till vårens andra nummer av Utställningskritik. Arbetet med detta nummer har präglats av den pågående ryska invasionen av Ukraina. Den innebär först och främst ett stort mänskligt lidande, men har också visat på kulturarvsinstitutionernas symboliska betydelse i händelse av krig.
Välkomna till årets första nummer av Utställningskritik, och mitt (Aron Ambrosianis) första som chefredaktör. Till vardags är jag digital producent …