Utställningskritik #1 2023
I detta första nummer för 2023 ryms artiklar publicerade i januari, februari och mars. Våra skribenter rapporterar från Göteborg (gånger tre!), Linköping, Lund, Stockholm, Visby, Berlin och Neapel.
Aron Ambrosiani är chefredaktör för Utställningskritik och intendent för digitala samlingar vid ArkDes. (2023)
I detta första nummer för 2023 ryms artiklar publicerade i januari, februari och mars. Våra skribenter rapporterar från Göteborg (gånger tre!), Linköping, Lund, Stockholm, Visby, Berlin och Neapel.
Ett händelserikt utställningsår går mot sitt slut. I efterdyningarna av coronapandemin har fokus istället förskjutits till en orolig omvärld med rysk invasion av Ukraina, en ökande inflation och inte minst ett maktskifte som inledningsvis resulterat i avskaffad fri entré till statliga museer från årsskiftet. Parallellt med detta har ett stort antal utställningar och andra publika aktiviteter ägt rum runt om på svenska museer.
Välkommen till höstens första nummer av Utställningskritik! Följ med våra skribenter till Norrköping, Skokloster, Skärhamn, Stockholm, Paris och Prag för att ta del av aktuella diskussioner och ämnen i museisektorn, omslutande upplevelser och påkostade utställningsproduktioner.
Välkomna till årets tredje nummer av Utställningskritik! Tidskriftens skribenter har besökt museer i Lidköping, Stockholm, Lund, Göteborg, Uppsala, Nyköping och Köpenhamn för att rapportera från nya utställningar och återöppnade museer.
Välkomna till vårens andra nummer av Utställningskritik. Arbetet med detta nummer har präglats av den pågående ryska invasionen av Ukraina. Den innebär först och främst ett stort mänskligt lidande, men har också visat på kulturarvsinstitutionernas symboliska betydelse i händelse av krig.
Välkomna till årets första nummer av Utställningskritik, och mitt (Aron Ambrosianis) första som chefredaktör. Till vardags är jag digital producent …
Den femte artikeln i serien ”Pärlor ur arkivet” är vald av Aron Ambrosiani, digital producent på Nordiska museet och ledamot …
Välkomna till detta temanummer av Utställningskritik, som fokuserar på museernas digitala verksamhet. Under coronaåret har det blivit tydligt att museer är mer än bara sina byggnader och att mycket (men inte all!) museiverksamhet kan bedrivas på nätet, i telefonen och på videolänk.
Hur är det att bedriva museiverksamhet utan en egen byggnad? Utställningskritiks Aron Ambrosiani drog igång en mejlkonversation med Annelie Kurttila, museichef på Stockholms läns museum, och Anna Tascha Larsson, vikarierande museichef på Stockholms Kvinnohistoriska.
Utställningskritik, tidigare UtställningsEstetiskt Forum, grundades 2005. Allteftersom åren gått har vi längtat mer och mer efter att upprätta ett ordentligt arkiv …
Hur ser det ut på museet år 2050? Framtiden är temat för en ny bok från Riksutställningar. Många frågor i en brokig blandning, konstaterar Aron Ambrosiani.
När den sovjetiska ubåten U137 gick på grund i skärgården utanför Karlskrona den 27 oktober 1981 hamnade Sverige under några dagar i Kalla krigets händelsecentrum. Grundstötningen är självklart fokus i statliga Marinmuseums nya utställning ”Ytspänning – kallt krig i Östersjön 1979–1989” som invigdes den 5 juni 2010.