Alla artiklar i Utställningskritik #5 2022

17 artiklar

Utställningskritik #5 2022

Ett händelserikt utställningsår går mot sitt slut. I efterdyningarna av coronapandemin har fokus istället förskjutits till en orolig omvärld med rysk invasion av Ukraina, en ökande inflation och inte minst ett maktskifte som inledningsvis resulterat i avskaffad fri entré till statliga museer från årsskiftet. Parallellt med detta har ett stort antal utställningar och andra publika aktiviteter ägt rum runt om på svenska museer.

Amitié – femtio år av svensk-fransk vänskap

|

I mer än femtio år har Svenska institutet drivit ett blomstrande kulturhus i Marais-kvarteren i Paris. Med sina populära utställningar och program, gästlägenheter, ett svenskt kafé och ständigt fullbokade kurser i svenska språket är det en destination för nästan 100 000 besökare varje år och en mötesplats för svensk-franska och internationella kultursamarbeten. Kerstin Parker reste till Paris och intervjuade intendent Maria Ridelberg-Lemoine om Institut suédois äventyrliga historia från fallfärdigt 1500-talspalats till välbesökt kulturhus.

Från obehag till välbehag

”Det var nog namnet på utställningen som lockade mig: From dying to living. Ordens omkastande gjorde mig nyfiken, trots att jag varken efterforskat konstnären Korakrit Arunanondchai eller läst utställningens USP. Jag tycker om att möta utställningsrummen helt oförberedd.” Fideli Selenius rapporterar från en omslutande utställningsupplevelse på Moderna Museet.

Det spelar roll!

Museer bör fokusera på symboliska insatser för klimatet och Moderna Museets hållbarhetsarbete har ingen betydelse i det större globala sammanhanget. Det läser Amanda Creutzer i en intervju med museets chef Gitte Ørskou och frågar sig om det verkligen kan stämma. Har Moderna Museet verkligen så låga ambitioner i sitt hållbarhetsarbete?