Debattsvar om 100% kamp
I förra numret av UEForum skrev Ewa Bergdahl och Kersti Berggren en debattartikel om utställningen 100% kamp, där de saknade …
I förra numret av UEForum skrev Ewa Bergdahl och Kersti Berggren en debattartikel om utställningen 100% kamp, där de saknade …
Utställningen 100% Kamp, på turné sedan 2016 talar om kollektiv, men saknar en korrekt skildring av såväl fackliga som politiska …
Det behövs en bättre museikritik och media har ett stort ansvar att axla, menar Klas Grinell och pekar på sambandet …
Konstnären, skulptören, utställaren och visionären Anders Åberg gick bort 23 januari 2018. För många av UEForums läsare och skribenter var …
Konstnären, skulptören, utställaren och visionären Anders Åberg gick bort 23 januari 2018. För många av UEForums läsare och skribenter var …
Hur ska en utställningsproducent förhålla sig till sitt ämne, var har man sin lojalitet? Är den med museet, ämnet eller besökarna? Arbetet kan jämföras med motsvarande hantering för en journalist, informatör eller akademisk forskare, menar Irène Karlbom Häll, som funderar över metodik och yrkesetik inom utställningsvärlden.
Livrustkammarens basutställning 1978 hyllades men fick också kritik för otidsenlig historieskrivning och ensidig presentation av föremålen. Den skickliga och spirituella gestaltningen innebär dock att utställningen har sin givna plats i svensk utställningshistoria, anser Eva Persson.
Viktig debatt men dåligt exempel, påpekar Sigtuna museum i en kommentar till en artikel i förra numret av UEForum, #4 2017. De mynt ur Sundvedaskatten som inte visas i den aktuella utställningen ligger i tryggt förvar.
En nystartad bokklubb för museiprofessionella (och andra intresserade) samlar intresserade för livliga samtal. Veronica Hejdelind berättar mer.
Livrustkammarens historia är lång och skiftande, både vad gäller plats och uppdrag. Nu planeras en ny basutställning. Eva Persson skildrar i den första av två artiklar hur samlingarna vuxit, från de första klädesplaggen till ett regelrätt museum och när ”konstnärlig teater” ersatte saklig redovisning.
Ur decenniers diskussioner har dagens museer vuxit fram. I sin avhandling Samhällsmuseum efterlyses – Svensk museiutveckling och museidebatt 1965–1990, tidigare omskriven i UEForum, skriver Olle Näsman om kulturarvsmuseer och samhällsmuseer. Här ställer han 2016 års museidebatt i relation till museernas verksamhet och efterlyser ett annat perspektiv för kommande diskussioner.
Riksantikvarieämbetet har uppmuntrat branschen att ge synpunkter på det nya museimyndighetsuppdraget. Veronica Hejdelind, Patrik Steorn och Clara Åhlvik betonar komplexiteten i museernas arbete och behovet av en självständig museienhet med gedigen ledning.
Offren från tsunamikatastrofen i Thailand 2004 ska hedras med en minnesvård. Planerna presenteras i mars 2017. Förslaget har förändrats, från att vara utan namn, omfattande alla, till att låta namnen stå med. Gå tillbaka till ursprungsidén – en minnesvård för alla offer och överlevande, menar Kenneth Hermele.
I januari 2017 kom museernas besökssiffror för 2016. ArkDes, Arkitektur och Designcentrum överraskade med att ligga på tredje plats av landets mest besökta centralmuseer, efter Skansen och Vasamuseet. Det väckte frågor. Hur går det till när museerna mäter sina besökare? UEForum har undersökt saken.
Handlar museidebatten om klåfingriga politikers vilja att detaljstyra över utställningsverksamheten eller handlar alltsammans, som så ofta, om ekonomi? Margareta Alin Hegelund, tidigare chef på Världskulturmuseet i Göteborg, ger sin syn på saken.