Utställningskritik #4 2023

Vad är ett museum? Flera artiklar i Utställningskritik #4 2023 närmar sig frågan från olika håll.

Enligt den internationella museiorganisationen ICOM är det ”en permanent institution utan vinstintresse som bidrar till samhället, som forskar, samlar in, bevarar, uttolkar och ställer ut materiellt och immateriellt kulturarv. Museer är öppna för allmänheten, tillgängliga och inkluderande och främjar mångfald och hållbarhet. De verkar och kommunicerar etiskt, professionellt och med bred delaktighet, samt erbjuder allsidiga upplevelser för utbildning, nöje, reflektion och delning av kunskap.”

Museer är enligt ICOM tänkta att vara permanenta – men när det kommer till kritan är de flesta museer beroende av uppdragsgivare och finansiärer, som från en dag till en annan kan bestämma sig för att avbryta finansiering eller säga upp lokalkontrakt.

Medeltidsmuseets entré. Foto: Mikael Almehag.

Utställningskritiks Amanda Creutzer beskrev i våras hur det gick till när museet HAMN i Fisksätra slog igen portarna. I det här numret är det istället Medeltidsmuseets tur. Det kommunala museet huserar i Riksdagens lokaler och tvingas nu flytta. Vår tidigare redaktör Jan Ohlin har granskat hur det gick till. Vi har också kunnat publicera Fredrik von Feilitzens hyllning till museet från en av höstens demonstrationer på Strömparterren.

Även Anna Källén använder sig av ICOMs museidefinition när hon besöker Paradox museum i centrala Stockholm, en institution som utmanar museidiskursen kring såväl vinstintresse som föremålsfokus.

Detta årets fjärde nummer av Utställningskritik är Stockholmscentrerat (vi lovar att snart återvända till övriga landet, flera texter är på gång!) men innehåller också några internationella utblickar. I numret hittar ni läsare artiklarna från september och oktober 2023 (och en liten bit in i november). Mycket nöje!

Aron Ambrosiani
chefredaktör för Utställningskritik


  • Hantverk med verkshöjd i blickfånget

    Av

    Föremålen talar när Skansen och Stockholms hantverksförening synar samtida konsthantverk i en ny utställning. Men allra högst talar det gamla tegeltornet där det hela visas, skriver Mårten Janson om utställningen ”Bred blick på hantverk”.

    Läs hela artikeln →

  • Återbesök hos Barnen på Nynäs

    Av

    I ett tidigare nummer fick Utställningskritiks läsare följa med bakom kulisserna i arbetet med en utställning i möjligaste mån byggd med återbrukade material. Nu har det gått drygt ett år. Utställningen på Nynäs slott i Sörmland är invigd och första sommarsäsongen närmar sig sitt slut. Det är dags för Amanda Creutzer att summera: hur mycket…

    Läs hela artikeln →

  • Gatukonsten flyttar inomhus på Straat

    Av

    Utställningsrummet stjäl showen på gatukonst- och grafittimuseet Straat i Amsterdam, vinnare av nederländska Årets Museum 2021. Bland ett stort antal stereotypa verk hittar Irène Karlbom Häll ändå några favoriter, och rekommenderar ett besök för den konstintresserade som reser med barn och unga.

    Läs hela artikeln →

  • Samtal mellan då och nu på Tenement Museum

    Av

    ”Storytellers” med brokig bakgrund involverar visningsbesökarna att reflektera kring historien, nuet och framtiden på Tenement Museum i New York. Sofia Dahlquist är imponerad av upplägget och ser fram emot en kommande utställning med ytterligare vidgade perspektiv.

    Läs hela artikeln →

  • Paradox museum i museidiskursens gränsmarker

    Av

    Anna Källén tar med sig barnen på Paradox museum och möter grafiskt attraktiva rum som uppmanar till lek och fotografering i ett intensivt tempo. Istället för en sedvanlig museiupplevelse med reflektion kring autentiska föremål, bjuder besöket in till en närmare granskning av formerna och gränserna för dagens museidiskurs. I ljuset av den svenska museilagen och…

    Läs hela artikeln →

  • Ett museum som bygger på ett förtroende

    Av

    Några dagar före midsommar slog Sveriges museum om Förintelsen upp sina portar med premiärutställningen Sju liv. Kerstin Parker har intervjuat museichef Katherine Hauptman och utställningsproducent Frida Starck Lindfors om det nyöppnade museets speciella och utmanande uppdrag.

    Läs hela artikeln →

  • Unika Medeltidsmuseet hotas av stängning

    Av

    Medeltidsmuseet öppnade 1986 och är ett av Stockholms och Sveriges mest besökta museer med nästan 200 000 besökare per år. Den 5 november i år ska museet stänga enligt besked från Riksdagsförvaltningen, vilket upprört många. Tidigare ledamoten i Skönhetsrådet Fredrik von Feilitzen var starkt engagerad i debatten inför museets tillblivelse 1980. Han talade vid två…

    Läs hela artikeln →

  • Medeltidsmuseets flytt engagerar

    Av

    Medeltidsmuseet i Stockholm ska stängas och flyttas, ett beslut som väckt stor debatt. Riksdagen vill ha lokalerna till annat. Ärendet har hanterats av tjänstemän utan inblandning av några kulturhistoriska instanser. Stockholms politiker försökte hindra beslutet utan framgång. Jan Ohlin har tittat närmare på beslutsprocessen och reaktionerna.

    Läs hela artikeln →