Utställningskritik #2 2022

Välkomna till vårens andra nummer av Utställningskritik. Arbetet med detta nummer har präglats av den pågående ryska invasionen av Ukraina. Den innebär först och främst ett stort mänskligt lidande, men har också visat på kulturarvsinstitutionernas symboliska betydelse i händelse av krig.

Kan museer vara forum för de alltmer olika perspektiven på den gemensamma historien även när minneskulturer missbrukas och glider isär? Hanna Sjöberg besökte det Tysk-ryska museet i Karlshorst i mitten av februari – en institution som alltid försökt hantera en föränderlig omvärld men där konsensus kring utställningarnas innehåll kanske inte längre går att nå.

Tysk-ryska museet i Karlshorst i Berlin hissar ukrainsk flagg på morgonen den 24 februari 2022 efter att ryska trupper inlett en fullskalig invasion av Ukraina. Foto: Museum Berlin-Karlshorst.

Även när kriget rasar i Sveriges närhet pågår vardagen här hemma. Våra recensenter har besökt Borås, Stockholm och Uppsala och spanat in utställningar om så skilda ämnen som mode, fotboll, politik och evolution – och två konstutställningar med vatten som gemensam nämnare.

Kerstin Parker har besökt Textilmuseet i Borås vars nya utställning Kläder & Couture gestaltar Parismodets intåg i svensk modeindustri med utgångspunkt i museets egna samlingar. Hon uppskattar kombinationen av nördig detaljrikedom och sammanhangsskapande utblickar – en utställning i världsklass!

Utställningen Troubled Waters på Spritmuseum i Stockholm är genomtänkt och skickligt iscensatt, tycker recensenten Alexander Svedberg. Konstnärsduon Pierre et Gilles verk och utställningsrummets gestaltning leder tankarna till religiös ikonografi och sker i samspel med Spritmuseums maritima närmiljö.

Lennart Palmquist uppskattar att Medelhavsmuseet i Stockholm ger utrymme för dagsaktuella ämnen i utställningen Ultra – Fotboll och politik vid Medelhavet. Museet kan nå en ny publik och erbjuder därtill de ’ordinarie’ besökarna ett vidgat perspektiv på kulturen i medelhavsområdet.

Jane Karlsson imponeras av Aquanauts på Kulturhuset i Stockholm, som tycks ha gjort själva utställningsformen till ett konstverk. I maj öppnar utställningen på Dunkers kulturhus i Helsingborg.

Slutligen har Pia Cederholm gjort en utställningshistorisk tidsresa på Evolutionsmuseet i Uppsala, inrymt i två ståtliga byggnader på universitetsområdet. Inne i utställningslokalerna tycks först tiden ha stått lika still som luften – men det tar sig vartefter.


Jag vill också välkomna en ny pressgranne: fackförbundet DIK har startat en ny digital tidning vid namn Magasin K, där en hel del av innehållet kan vara intressant för Utställningskritiks läsare.

Med hopp om en fin museivår,

Aron Ambrosiani