Sommarens utställningar bör helst skapa spektakulära utflyktsmål för olika åldrar om de ska kunna hävda sig i det mer kommersiella nöjesbruset. Vad krävs då av utställningsformen? Tillsammans med barnbarnen har Björn Ed besökt utställningen Uppgång & fall i Borgholms slottsruin på Öland och reflekterat över kostnader, hållbarhet och konstnärlig gestaltning.
Fem bokstavskuber i kalksten står framför entrén till slottets utställningssvit i anslutning till borggården som är centrum för Ölands pop- och rockkonserter. När vi som tillhör gå-på-museum-med-barnbarnen-gruppen kommer till sommarens utställning Uppgång & fall soundcheckar hårdrocksgruppen Sabbaton på den väldiga utomhusscenen. Trummisen sitter högst upp på sin stridsvagnsliknande plattform, strålkastare och pyrotekniska effekter håller på att riggas inför kvällens show.
Hårdrocksmusiken studsar och vrålar mellan borggårdens väggar. Det är häftigt. Ölandsbladet skriver i recensionen att kvällen var som ett kärleksmöte mellan scen och publik.
De fem bokstavskuberna som bildar ordet MUSEUM leder in till den nya utställningen Uppgång & fall. För tjugo år sedan gjordes här i samma slottssalar en utställning om Ölands kalksten. Kuberna står kvar utanför och bidrar till ett nytt tidslager i historien.
Statens fastighetsverk (SFV) har med hjälp av EU-pengar, 20 miljoner, startat ett utvecklingsprojekt med titeln Öppna portar. SFV bidrar själva med 14 miljoner och hela budgeten ligger på 51 miljoner kronor. Kalmar slott, Borgholms slott, Huseby bruk och Eketorps fornborg har fått extraanslag för att ”utveckla besöksmålen”. Ett av syftena är att ”kartlägga nya tänkbara intäktsskapande ytor på varje besöksmål”. Målet på Borgholms slott är ”att tillgängliggöra ytor för barnverksamhet, café, scen, utrymmen under tak i anslutning till gamla borggården.”
Allt är väl genomfört, kan vi konstatera här på Borgholms slott. Men ofoget att ta bra betalt för barnaktiviteter får tummen ner från vår gå-på-museum-grupp. Det är en svår konst att skapa intäkter av café-, butik-, och barnverksamhet på museer. Fri entré till museer är kanske den viktigaste kulturfrågan i årets val. Kravet på ökade intäkter och att nå fram med folkbildning och barnverksamhet illustrerar problematiken.
Ett annat mål är ”en ny upplevelsebaserad utställning om slottets och Ölands historia.” Årets stora Öppna portar-satsning Uppgång & fall är verkligen en sådan upplevelsebaserad iscensättning. Det är faktiskt mer teateruppsättning än museiutställning men det är också omsorgsfullt byggt för många års bruk.
Vi kliver in i entrérummet (se planritningen ovan). Sittkuber i speglande mässingsplåt befolkar entrérummet. Entrén blir på så sätt aldrig ödslig. Byggnadsdetaljer och stenornament från alla tider staplade ända upp till taket möter oss i entrén. I en stor rumskub i det intilliggande rummet kikar vi in i titthål och möter spegelbilden av oss själva omvandlade till historiska personer.
Tillvaratagna effekter är uppmonterade på en väggupphängd perforerad plåt. Texten berättar att torparen Carl Erlandsson tog vara på det han stötte på utanför slottsmurarna. Kastellanen Theodor Gustafsson sparade också på fynd som kom fram vid markarbeten inne på borggården och uppe på bastionerna. Här får slottet liv genom fragmenten av kläddetaljer, personliga ting och verktyg som varit borttappade.
TIDSLINJEN är gestaltad som en väldig spirallabyrint. Vi backar in i tidsspiralen i mässing. Längst in kommer vi till slottets-borgens grundläggning. Sedan återvänder vi till vår tid och passerar alla viktiga händelser i slottets historia.
Vi kikar ner i källaren där stenresterna visar var medeltidsköket låg. Ljuset skiftar i färg, kanske i väntan på en framtida iscensättning. Här ska det finnas ett spöke. Det är bara barnen som ser när det blinkar fram.
År 1806 utbröt branden som förvandlade det förfallna slottet till en ruin. Efter det blev Borgholms slottsruin berömt som ett ruinromantiskt landmärke. Branden gestaltas med ett öronbedövande eldknaster. En film med flammande eld täcker alla väggar. Sommarens stora skogsbrand i Bergslagen är ännu inte släckt vid vårt besök och hårdrocksmusiken från borggården förstärker nutidskänslan. Hur många år framåt ska det brinna och spraka i rummet?
Renässansens rum med etiketten ÄKTA KÄRLEK har fyllts med porträtt. Enligt texten är äktenskapet mellan Johan III och Katarina Jagellonica ett av den svenska kungahistoriens få kärleksäktenskap.
I rummet KRIG OCH BELÄGRING befinner vi oss i början av1600-talet, då striderna med danskarna böljade fram och tillbaka i Borgholm. Detta skildras med tavlor (på stativ) föreställande krigsscener. Ovanför svävar ett hotfullt moln av bomber och granater.
KVINNOMAKTSRUMMET är utformat som en tält-kjol. Det är festligt att gå in under Ingeborgs kjol. Enligt texten ärvde Ingeborg Eriksdotter Öland efter hertig Valdemar och härskade på Borgholm som hertiginna av Öland till sin död 1357.
Barockens ledord är MAKT OCH FROSSERI och ryms i den runda tornsalen, det sista rummet i museivandringen. Det är makalöst magiskt. Vi sätter oss på de utspridda stolarna och lyssnar på rummets barockmusik. Varje fönsternisch är som en barockteater. Stora bakombelysta bilder av konstverk från tiden bildar scener till praktfulla installationer, till exempel den uppdukade bordssvanen. Mitt i rummet står modellen av hur slottet var tänkt att se ut när det var färdigt. Utställningstexten berättar: ”När man slutade bygga 1709 var slottet ännu inte färdigbyggt. Planerna var helt enkelt för storartade för att kunna realiseras.”
Hur länge håller en iscensättning på ett museum? På teatern är en iscensättning aktuell i en eller högst två säsonger. Kan scenografin, ljud- och ljustekniken i Uppgång & fall användas på nya sätt? Till nya berättelser? Borgholms slottsruin är en utpräglad sommarturistattraktion och hur kan museidammet under sådana villkor hållas undan?
Uppgång och fall är formgiven och scenograferad av Susanne Rolf och Lena Edwall. Ulf Pettersson och Pontus Jönsson har skapat stämningsfulla och vackra rum med en nästan osynlig belysningsteknik. Dick Harrison ansvarar för innehåll och manus. Det är en historieskrivning med öländskt perspektiv formulerad i korta och lättlästa utställningstexter. Här finns hur många uppslag som helst till nya spännande utställningsteman för kommande sommarprogram.
Text och foto (där ej annat anges): Björn Ed
BE är utställningsarkitekt och utställningsformgivare.