Kära läsare av Utställningskritik!
Snön faller utanför mitt fönster. Situationen med digitala möten, hemarbete och dagliga lunchpromenader i bostadsområdet har normaliserats, samtidigt som saknaden efter kollegor ständigt gör sig påmind. Men trots allt är det är ljusare ute nu. Kollegor har en alltmer positiv framtidssyn, vi planerar utställningar, skriver ansökningar för projekt, många talar om att till sommaren, då kan vi äntligen genomföra …
Till dess bjuder vi på tankar om det gångna året 2020 och tar upp frågor om demokrati och åsikter om konstnärlig forskning. Vi får en utblick från New York samt publicerar recensioner av såväl digitala som fysiskt visade utställningar. Allt i årets första nummer av Utställningskritik!
Utställningsproducenten Amanda Creutzer begrundar museiåret 2020 och coronavirusets inverkan på bland annat museernas ekonomi, personalens hälsa och de visstidsanställdas situation. Hon har intervjuat tio personer från olika museer i Sverige: några från stora institutioner, andra från mindre. Alla får samma frågor, och intervjun kan ses som ett vittnesmål för framtiden om den pågående pandemin och dess konsekvenser.
Journalisten Kerstin Parker samtalar i artikeln ”Öppna, demokratiska rum” med överintendent Ann Follin och museipedagog Mattias Kästel på Världskulturmuseet i Göteborg om hur museet arbetar med den ständigt aktuella demokratifrågan.
I ”Turerna kring Förintelsemuseet” reflekterar Parker kring besluten och diskussionerna om ett framtida Förintelsemuseum. Hon diskuterar bland annat museets syfte och dess placering i landet.
Kuratorn och forskaren Marie-Therese Luger diskuterar i “Practice-centered & Artistic Research at Culture-History Museums?” den konstnärliga och akademiska forskning som bedrivs på museer.
Konstvetaren och kreatören Paulina Hallencreutz besöker Museum Vandalorum i Värnamo och utställningen Fenduq med konstnärenÉric van Hove. I utställningen utforskas kosmopolitism, globalism och lokalism genom kreativa utställningsuppleveler som triggar besökarens ljud, doft och syn.
Museipedagogen och utställningsproducenten Sofia Dahlquist besöker tillsammans med femårige Stig och åttaårige Knut Nationalmuseum från soffan. De ser fyra filmer med Nassim Al Fakir som guide, i vilka oväntade inslag uppskattas, samtidigt som vissa tekniska beslut inte riktigt fungerar.
Jonas Cullberg skriver om holländaren Rem Koolhaas, som har gjort sig känd som en stjärnarkitekt och teoretiker och nu är aktuell med utställningen Countryside, The Future på Guggenheim i New York. I utställningen driver Koolhaas tesen att den verkligt intressanta utvecklingen numera sker på landsbygden.
Själv besöker jag Dansmuseet för att se den mycket begränsat öppnade utställningen ”Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete” – Ballets Suédois 1920–1925. Recensionen publiceras senare under nummer 1.
God läsning,
Susanne Fessé
Chefredaktör
Stöd Utställningskritik!
Om du uppskattar tidskriften och vill stödja vår fortsatta utgivning, bidra gärna med en gåva. Swisha valfritt belopp till 1233647708 (UtställningsEstetiskt Forum) eller använd QR-koden i Swish-appen. Du kan också bli medlem i föreningen.