Jane Karlsson och Axel, 8 år, besöker Tekniska museets nya 3D-biograf Wisdome Stockholm, med filmer som utforskar visuella effekter och rymden. Trots det höga biljettpriset är Wisdome väl värt ett besök – det är snyggt, intressant och häftigt.
Efter sedvanligt stäng-av-Youtube-nu-tjafs kommer vi i väg. Axel är peppad på Tekniska museet, ett av hans favoritmuseer, men det hindrar inte att det är svårt att slita sig från skärmen och förstå att det är dags att gå till bussen. Vi ska prova den nya 3D-filmsalongen på Tekniska museet – Wisdome Stockholm. Det andra museet på hans topplista är Naturhistoriska, men efter införandet av inträde, igen, och stängningen på grund av taktrasslet har vi ju inte varit dit. Vi tänker att motsvarande Naturhistoriskas biograf Cosmonova är ungefär vad vi kan förvänta oss, fast modernare. Vi får se om det är rätt tänkt.
Wisdome är Tekniska museets senaste tillskott som öppnade nu i december. Wisdome-projektet finns på flera svenska museer och science centers. I Stockholm består det av en 3D-biograf. Men Wisdome Stockholm är också rum. En ny hall med spektakulärt välvt tak i vilken en sfärisk byggnad tornar upp sig. Allt i ljust granträ. Axel gillar det vid första intrycket, han springer fram och känner på domens trävägg, just där där alla vuxna som barn kommer att känna på den. Domen ser liten ut, och stor. På samma sätt känns hallen med sitt rutnät till tak, är den stor eller liten?
Jag har förstås läst lite om projektet och det har lagts in mycket kreativitet och pengar i detta prestigeprojekt – vilket en 8-åring inte bryr sig om ett dugg. Jag får inte se hela filmen om projektet som finns vid arkitekturmodellen i hallen men jag snappar upp att det utvecklats nya och återskapats äldre träarbetestekniker. Den lilla kubiska utställningsmodulen med olika vetenskapliga instrument och skärmar som berättar om rymden, spel och biokemi är snygg och enkel, men tydligen är inte heller den något att se. Däremot lyssnar Axel när jag läser om att trä andas och forskningen som pågår i Wisdome om hur trä påverkas av luftfuktighet, även om han inte kan se upp till mätaren som sitter på sidan av en pelare i ett hörn. Axel tycker att byggnaden är intressant men om filmen inte börjar än så vill han gå till hinderbana-rummet en stund innan visningen, och det är bra att göra av med lite spring-i-benen även om filmerna som visas i Wisdome är lagom långa, 30 minuter. Även det vidsträckta trägolvet utanför domen ger utrymme att rusa runt och göra av med energi. Wisdome erbjuder också ett nytt fik där det var lugnt när vi är där. Nere i Tekniskas stora restaurang är det ju alltid som ett barnkalas i kvadrat så även fiket är ett välkommet tillskott. En träterrass i det snöblandade regnet utanför lovar sköna sommarkvällar om ett halvår.
Inledningsvis visar Wisdome Stockholm tre olika filmer. Vi ser Making Magic som handlar om visuella effekter. De andra två filmerna handlar på olika sätt om rymden. Alla filmer kan ses med svenskt eller engelskt tal. Skådespelaren Peter Stormare gör berättarrösten till Making Magic vilket ger viss stjärnglans för den som känner till honom.
På biljetten står det 14.45, men på schemat vid den lilla entrédörren till domen står det 15.00 – vi hade hunnit gå på toaletten innan. Vi sätter oss i mitten för det har vi hört att man ska, även om jag uppfattar att det fungerar bra att sitta var som helst i den ganska lilla salongen. Filmen presenteras kort av personalen som också ger information om risk för illamående, nödutgångar och lite kort om Wisdome-projektet.
Sen börjar filmen med dunder och brak. Skärmen är stor, rundad och går upp över huvudet och ljudet är bitvis för högt. Inte bara Axel sträcker ut handen för att känna efter om man kan känna på maneterna som guppar ovanför huvudet. Jag gör det också, minst en gång. Filmen är intressant, informativ och balansen mot att visa allt häftigt man kan göra digitalt är perfekt. Det är mer Vetenskapens värld än Tiktok tänker jag. Bäst i filmen var dinosaurien tycker Axel efteråt, och jo, man hoppade högt trots att Peter Stormare just sagt att visualiseringarna fungerar även om man vet att de är visualiseringar. Jag tyckte nog bäst om delen när man fick följa med in i en dator och se hur den fungerar. Making Magic låter oss förstå, lite bättre, hur de verklighetstrogna bilderna i dagens datorspel och filmer byggs upp från grunden. Hur kreatörerna låter verklighetens lagar om fysik gälla även i den virtuella världen för att vi alls ska kunna förstå den, även om möjligheten att låta allt vara annorlunda finns.
Det är förstås privilegierat att vara stockholmare och kunna gå på de stora museerna när som helst eftersom de flesta ligger här. Har man årskort till museet kostar en film ”bara” 100 kronor per person. Nu har vi inte årskort till Tekniska i år och hade fått betala inträde 160 kronor per person från 7 år plus Wisdome-biljetter, om vi inte fått pressbiljetter denna gång. Det vill säga 520 kronor för oss två. Det kan man ju inte lägga ut varje dag, även om jag tycker att man får mycket för pengarna på de stora museerna. Jämför jag mot Naturhistoriska och Cosmonova igen så kostade motsvarande besök 350 kronor när de hade öppet.
Jag och Axel är imponerade och vill gärna se rymdfilm också så det lär bli ett par besök till. Det kommer dock krävas nya filmer om de ska får besökare att gå många gånger. Att se samma film igen känns inte intressant så som en fysisk utställning som kan locka om och om igen. Ska man besöka Wisdome Stockholm? Ja så klart, barn och vuxna, med jobbet och privat. Det är snyggt, intressant och häftigt.
Jane Karlsson
Om utställningen
Wisdome Stockholm
Tekniska museet, Stockholm
Utställningsperiod: 9 december 2023–tills vidare
Inom Wisdome-projektet samverkar Visualiseringscenter C i Norrköping, Malmö museum, Universeum i Göteborg, Curiosum i Umeå och Tekniska museet i Stockholm. Ett flertal universitet och forskningsmiljöer är kopplade till projektet med forskning, teknik, tillämpning och didaktik.
Arkitektkontoret Elding Oscarson har ritat Wisdome Stockholm.
Filmen Making Magic är producerad av Visualiseringscenter C med flera kreatörer.
Med barn på utställning
Åsikten i texten är skribentens egen. Utställningskritik förbehåller sig rätten att korrigera text i efterhand vad gäller språkfel. Övriga rättelser läggs till som kommentar under artikel.