Icon dressed – a fashion installation

Foto: Röhsska museet, bilden beskuren
Foto: Röhsska museet, bilden beskuren

Nordiska museet, Stockholm
081025 – 090111 
 
Idé, koncept och konstriktning: Annette Meyer
Utställningsdesign: Birgitte Louise Hansen
Ljudlandskap: Torben Sneckestad
Lentikulära bilder: Shiro Takatani
Projektledare vid Nordiska museet: Maria Regazzoni Rapp


ICON Dressed är en vandringsutställning. Just nu på på Nordiska museet, ovan.
Foto: Mats Landin, Nordiska museet
ICON Dressed är en vandringsutställning. Just nu på på Nordiska museet, ovan.
Foto: Mats Landin, Nordiska museet

Det ser ut som en blommande sommaräng – catwalken på Nordiska museet i Stockholm, där 14 modeller på rad står i plagg uppsydda av blomstermönstrat papper. Modellerna är dock inte levande utan dockor i förstelnade poser, alla iklädda ett tidstypiskt plagg från tidigt 1800-tal fram till dags dato.

 Idén att återskapa fjorton sinsemellan mycket olika plagg i likadant, blomstermönstrat papper kan tyckas aningen bisarr, men danskholländska Annette Meyer, som skapat utställningen/installationen, förklarar att hon inte vill visa klänningar och dräkter som man förväntar sig att de har sett ut i olika tider. Hon vill istället betona dem som objekt, som snarare visar kvinnans roll och plats i ett historiskt sammanhang. 

Här finns till exempel en voluminös krinolin med flera underkjolar, från 1860, en strikt dräkt med lång kjol och militant snitt, från 1910, en Marilyn Monroe-sexig klänning från 1950, en jeansdress med utställda byxor från 1970, bland annat.

Annette Meyers tanke var att undersöka hur volymerna ger kvinnokroppen form och karaktär. Hur siluetten förändras, gångmönstret, rörelsefriheten, tillhörigheten. Vi känner igen det mesta men sättet att presentera och levandegöra på är nytt. Inte minst dockorna själva bidrar till detta. Alla är avskalade andra attribut som skor, väskor och smycken. Hårfärgen är densamma på alla men frisyrerna olika – tidstypiska. Hudfärger skiljer dem också åt. 1800-talets dockor är vita medan de moderna solariedecenniernas dockor har en mycket brunare ton.

Och så är det materialet. Annette Meyer har använt nära 450 meter kraftpapper av det slag som man gör mjöl- och sockerpåsar av. På det har hon tryckt blommor i fullskalemodell, efter det berömda planschverket Flora Danica, som också ligger till grund för den kända danska servisen med samma namn. Papperet har hon sedan skrynklat, dels för att få fram den speciella lystern, dels för att skapa ett mer lättsytt material. Fyra konstruktörer och sömmerskor har sytt de fjorton plaggen; alla med konstfulla skärningar och minutiöst utformade detaljer som jeanssömmar, handsydda knapphål, veck och krås.

Tre samtidiga rörelser i ICON dressed: modellerna som marscherar fram på catwalken, lervande modeller fotograferade så att de gradvis framträder när man passerar dem och så besökarens egen vandring genom utställningsrummet. Foto: Röhsska museet
Tre samtidiga rörelser i ICON dressed: modellerna som marscherar fram på catwalken, lervande modeller fotograferade så att de gradvis framträder när man passerar dem och så besökarens egen vandring genom utställningsrummet. Foto: Röhsska museet

På utställningen visas också plaggen fotograferade på levande modeller, i så kallad lentikulärteknik, ni vet sådana där tredimensionella bilder där motivet tycks röra sig allt eftersom man vrider på bilden. Eller passerar. Fotografierna är tagna av Shiro Takatani. Specialskriven musik av Torben Snekkestad ger också ett ljudlandskap som Annette Meyer framhåller som viktigt för helhetsupplevelsen.   

Utställningen ICON Dressed vandrar efter Stockholm vidare till flera andra länder.

Text: Uuve Snidare

Uuve Snidare är journalist/designkritiker