Utställningskritik #4 2024

Följ med på en tur genom Museisverige! I detta nummer går resan till Uppsala, Visby, Stockholm och Borås, med avstickare till franska Arles och 1910-talets London. Recensioner varvas som vanligt med debattartiklar och essäer.

Som läsare får du möta museernas långa tidsperspektiv i form av återöppnade Gustavianum med anor från 1600-talet, en utställning på snart 150-årsfirande Gotlands museum och artiklar om utställningar på de två jubilarerna Nordiska museet (150 år) och Tekniska museet (100 år). Nyöppnade NAOM (”Not Your Ordinary Museum”) blev dock inte lika långlivat; redan efter tre månader ansökte besöksmålet om konkurs. Utställningskritik hann besöka innan det stängde.

Den som läser Utställningskritik noggrant kommer känna igen flera av föreläsarna på Museernas omvärldsdagar i Nyköping den 14–15 november. Som redaktör för tidskriften kommer jag att argumentera för att det föränderliga utställningsmediet mår bra av kritik. Även vår senaste guldprismottagare Hans Lindholm Öjmyr och detta nummers skribent Kajsa Hartig står på talarlistan. Vi kanske ses där?

Aron Ambrosiani
chefredaktör


Artiklarna i detta nummer:

Skogen på Tekniska museet. Foto: Nina Tadsen.

Två artiklar behandlar Tekniska museets utställning Skogen:

Skogens programverksamhet nyanserar. Utställningen Skogen på Tekniska museet utlovar en upplevelse av skogen i museets utställningsutrymmen. Här ska besökaren kunna promenera längs stigar och kullar, slå sig ner i mossan, lyssna på skogens ljud och hitta lugnet. Som i en riktig skog – fast inomhus. Men trädstubbarna påminner snarare om ett kalhygge, och konflikterna kring skogen syns inte i utställningen. För en mer balanserad insyn i skogens verklighet behöver man delta i museets programverksamhet, menar Nina Tadsen.

Vackra Skogen brister i detaljerna. ”Skogen” är en stor ny utställning på Tekniska museet som sticker ut bland de andra. Tekniska (som museet föredrar att kalla sig) är något vi associerar med maskiner, fordon, industri, möjligen datorer, menar Irène Karlbom Häll. Med en utställning om Skogen, vår väldigaste naturresurs, vidgar museet ramarna för vad som förväntas av det. Lyckas det?

Venus med spegel med yxhugg, National Gallery, London. Infälld bild: den yxa med vilken suffragetten Mary Richardson vandaliserade verket.

Museet som arena för politiskt motstånd. Under de senaste åren har protestaktioner på konstmuseer blivit en allt vanligare företeelse. Att använda konstmuseet som en arena för politiskt motstånd är dock inget nytt, även om både mål och medel har varierat över tid. Tintin Hodén redogör för konstverksattackernas långa historia och undersöker den stundtals konfliktfyllda relationen mellan museum och allmänhet.

Ur verket How to Civilize a Waterfall av Hanna Ljung, visat på NAOM. Foto: Johan Lindblom.

Johan Lindblom och Kajsa Hartig hann besöka NAOM innan det slog igen portarna i september. Utställningskritik publicerade en recension och en kommentar till konkursen.

NAOM redan i konkurs. Det verkar ha blivit ett snöpligt slut för NAOM i Stockholm. NAOM öppnade i juni 2024 med ambitionen att vara ett epicentrum för kreativitet och med ambitionen att omdefiniera vad ett museum är och kan vara. Men bara ett par månader efter premiären har de redan gått i konkurs.

Visuella dopaminkickar på nya NAOM. Museum, konsthall eller boutiquehotell? Vad är egentligen NAOM som under sommaren öppnat i centrala Stockholm? Tveklöst är det en plats för upplevelser med olika temperament och inriktningar – från poetiskt undersökande verk till meditativa installationer i en labyrintisk miljö.

Det Augsburgska konstskåpet på Museum Gustavianum. Foto: Pia Cederholm.

Gustavianum för kungar, konstälskare, studenter och småbarn. Gustavianum är Uppsala universitets äldsta byggnad och hem för universitetets samlingar av konst, kulturföremål och vetenskapshistoria. Efter nästan fem års renovering har museet återöppnat med klimatanpassade utställningsmiljöer som ska göra det möjligt att både bevara och visa kulturarvet – för alla. Pia Cederholm tar del av en omsorgsfullt och kunnigt tillrättalagd utställningsupplevelse med många guldkorn.

Nordbor – ett konfliktfritt bländverk. Utställningen ”Nordbor” på Nordiska museet är skickligt gjord och scenografin imponerar. Men, undrar Ewa Bergdahl och Kersti Berggren, vart i detta stora utställningsbygge har människans vardagsslit och samhällets konflikter tagit vägen?

Utställningen Omstart Mode introduceras med verket I evighet (Amen)? 2008/2019 Monica Nilsson. Foto: Anna Sigge.

Att starta om. För många är kläder och mode något kreativt och lustfyllt. Samtidigt larmas återkommande om hur textil- och modeindustrin slukar naturresurser, skapar föroreningar och att det sker viss produktion under slavliknande arbetsförhållanden. Dagens modeindustri är ett hot mot vår existens och det behövs en genomgripande förändring – branschen behöver en omstart. Det är utgångspunkten för Textilmuseets nya basutställning ”Omstart Mode”, som tar avstamp i modebranschens klimat- och miljöpåverkan. Amanda Creutzer har besökt.

Foto, konst och historiska vingslag i Arles. Varje år sedan 1970 intas franska Arles av fotofestivalen ”Les Rencontres d’Arles”, med verk av såväl välbekanta namn som morgondagens stjärnor. Jenny Danielsson har besökt festivalen och landmärket La Tour ritat av Frank Gehry.

Frälsarkrans från S/S Hansa. Foto: Simon Ekström.

Kondenserade minnen av en sjökatastrof. Den lokala minnesbanken av erfarenheter och berättelser utgör den känslomässiga kärnan i utställningen ”S/S Hansa – minnet av en sjökatastrof” på Gotlands museum – Fornsalen, menar Simon Ekström. Den flerskiktade utställningen presenterar även katastrofens sammanhang med andra världskrigets storpolitik och det neutrala Sveriges följsamma anpassningar, samt bjuder på spektakulära bilder från de flerfaldiga försök som förekommit under åren för att lokalisera, dyka och bärga på vraket.