Goda exempel på Manhattan – pröva själv med pennan på plattan

New Yorks stora designmuseum Cooper Hewitt hyllas för sitt nyskapande tänkande kring interaktivitet och digitalisering. Utställningen ”By the people: Designing a better America” visar upp samhällsförbättrande design från USA:s alla hörn.

Foto: Matt Flynn, ©Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum

USA:s enda renodlade designmuseum ligger i en pampig 64-rumsvilla på Upper East Side, norra Manhattan. Huset byggdes 1902 som bostad åt stålmagnaten Andrew Carnegie och hans familj. Interiören präglas av sekelskifteslyx snarare än modern design, med höga fönster i färgat glas, snirkligt ornamenterade tak och sammetsklädda trappor av mörk ek. Men i de historiska miljöerna finns ett museum med nyskapande utformning och metoder.

Foto: Matt Flynn, ©Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum

När jag löst biljett får jag en stor digital ”penna” i svart, gummiaktigt material. I ena änden en platt yta med ett plustecken. När man trycker pennan mot en likadan symbol som sitter på informationsplaketterna intill museiföremålen vibrerar pennan lätt. Informationen om föremålen laddas då upp på en personlig webbsida som går att titta på efter besöket genom att logga in med en kod som står på biljetten. Där väntar massor med information om de föremål jag valt, och högupplösta bilder. Det är en väldigt effektiv brygga mellan den fysiska och de digitala världen. Cooper Hewitt, som är en del av USA:s nationalmuseum Smithsonian Institution har nyligen digitaliserat 200 000 föremål, 92 procent av museets samling. Det äldsta är en egyptisk, turkos lotusformad kopp från 1600 före Kristus.

Foto: Matt Flynn, ©Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum

Vid mitt besök kunde jag konstatera att nästan alla besökare verkade använda pennan, som prisats av den amerikanska designorganisationen AIGA. Förutom att bygga upp en egen digital samling av Pillola-lampor, tyska ostknivar och andra snygga saker kan den digitala pennan användas för att navigera på museets många interaktiva skärmar, som liknar gigantiska ipads. Där går det att titta på de föremål som man sparat och få tips om flera saker från samma designer, tidsperiod eller i samma färg. Det går också att designa egna stolar, byggnader, vaser och annat som laddas upp på ens webbsida. I ett rum projiceras mönster från museets stora tapetsamling på väggarna. Besökare kan rita egna mönster med pennan, som dyker upp på väggarna. Något som genomsyrar hela museet är att besökaren själv ska få tänka som en designer.

Foto: Jonas Cullberg

Folkliga designlösningar står också i centrum på den stora utställning som nu pågår på museets översta plan: By the people: Designing a better America. Här visas 60 exempel, insamlade av kuratorn Cynthia E. Smith under två års resor runt om i USA, på hur amerikaner tagit hjälp av design för att lösa problem i sin omgivning. Ofta handlar det om hur invånare hittar sätt att klara och förbättra tillvaron när staten och samhället inte är särskilt hjälpsamt.

Culticycle. Foto: Jonas Cullberg

Det är en enkelt utformad utställning, där projekten presenteras med modeller, bilder och filmskärmar i ett avskalat rum i ljust trä, med en känsla av slöjd och gör-det-själv. Vid ingången till salen möts besökaren av ett märkligt fordon; ”Culticycle”, en pedaltrampad traktor som används i jordbruket för att så och odla. Den är miljövänligare och betydligt billigare än en traditionell traktor, och växte fram genom Farm Hack, en webbsida för småskaliga jordbrukare. Där samarbetar bönder för att skapa innovationer som gör att de klarar sig bättre i konkurrensen med jordbruksjättarna, bland annat genom nya, förbättrade maskiner. Här finns också Fresh Moves, ett projekt i Chicago som gör om uttjänta stadsbussar till rullande grönsaksmarknader för att få ut frukt och grönt till så kallade ”matöknar”; fattiga stadsdelar där det inte går att få tag i hälsosam mat, där diabetes och övervikt är stora problem. Projektet, som är ett samarbete mellan en grupp arkitekter, en organisation för urbant jordbruk och en graffitiartist, är en av anledningarna till att antalet matöknar i Chicago har minskat kraftigt på senare år. Intressant är också Las Abuelitas Kinship Housing, ett bostadsområde i Tuscon, Arizona, som designats för och av far- och morföräldrar som är låginkomsttagare och som tar hand om sina barnbarn.

Fresh Moves Mobile Markets. Foto: ©Smithsonian Institution

På Cooper Hewitts bottenvåning finns ett ”processlabb” som hör till utställningen, där besökaren kan agera designer och hitta lösningar på frågor som att minska bilberoende och öka tillgången på sjukvård. I en tid när USA präglas av splittring och oro är det upplyftande att ta del av de framgångsrika exemplen på uppfinningsrikedom och gräsrotsdesign.

Text: Jonas Cullberg
JC är frilansjournalist baserad i New York.

”By the people: Designing a better America” pågår fram till den 26 februari 2017.
Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum ligger på 2 E 91st St i New York.