På 555 Pennsylvania Avenue i Washington DC ligger Newseum, ett interaktivt museum ägnat åt journalistik och media, dess kultur och historia. Tove Alderin tog sig igenom den rigorösa säkerhetskontrollen och rapporterar här för UEForum om ett ovanligt laddat museibesök.
I mars hade vi nöjet att besöka Washington DC, Frank Underwoods hemstad, med anledning av vårt uppdrag att designa en ny utställningsplattform för House of Sweden, Sveriges ambassad. House of Sweden, som blivit en välbesökt svensk utställningsdestination på amerikansk mark, ligger vid Potomac River i Georgetown. Själva byggnaden ritades 2006 av Gert Wingårdh och Tomas Hansen och bakom inredningen står glaskonstnären Ingegerd Råman. När vi ändå var där passade vi på att besöka Newseum, ett museum om 500 år av nyheter och människorna bakom dem. Sunday Times har rankat Newseum som ett av världens tolv coolaste museer.
År 2000 flyttade Newseum från Arlington i Virginia in till centrala Washington. Det nya och mycket större museet slog upp dörrarna på sin nuvarande plats 11 april 2008. Där står det nu som ett imponerande landmärke vid Pennsylvania Avenue och Sixth Street NW. Arkitekten James Stewart Polshek och utställningsdesignern Ralph Appelbaum gavs i uppdrag att skapa en arkitektonisk ikon som besökare från hela världen skulle minnas, som skulle kunna ta emot mer än två miljoner besökare per år och som skulle hylla konstitutionens första tillägg, i synnerhet skyddet för press- och yttrandefrihet. Verksamheten finansieras av Freedom Forum, en stiftelse tillägnad ”fri press, åsiktsfrihet och en fri ande för alla människor”. På Newseums fasad ut mot Pennsylvania Avenue finns 45 ord ur den amerikanska konstitutionens första tillägg inetsade i exteriörens fyra våningar höga stenpanel, som ett avstamp inför upplevelsen.
Den sju våningar höga byggnaden av glas och marmor rymmer ett stort och upplevelseintensivt museum (60 000 kvadratmeter) med högteknologiska och interaktiva utställningar. I ett femtontal olika utställningsgallerier, flertalet temporära utställningar, två toppmoderna sändningsstudior, en interaktiv redaktion, biografer med mera, blandar detta innovativa och ambitiösa museum fem århundraden av världsnyheter med modern teknik. Platsen är ett under av teknisk intensitet. Ett hus där man lyckas förena historiska perspektiv med pågående redaktionellt arbete och tvära tempokast mellan intensiv hetluft och sorg.
Byggnaden omfattar också en terrass på taket. Det är egentligen här uppe i utställningen Hank Greenspun Terrace, med en imponerande panoramautsikt över Pennsylvania Avenue, Washington Monument, National Gallery of Art och Capitolium, som man ska börja, här där man kan blicka ut över USA:s faktiska makt- och mediacentrum.
Museibesöket är en suggestiv upplevelse av makt och ansvar och alltför omfattande för att intas vid ett enda tillfälle. Det finns en uppenbar tanke med att biljetten gäller för två dagar. Och jag gillar den. Att det krävs något av besökarna. Ett museum som säger: det här är viktigt, ta dig tid!
Bland de många utställningarna finner vi The New York Times–Ochs-Sulzberger Family Great Hall of News, Cox Enterprises First Amendment Gallery, ABC News Changing Exhibits Gallery, Blood and Ink (om amerikanska inbördeskriget), Today’s Front Pages, Reporting Vietnam, FBI Exhibit, President Lincoln is Dead och First Dogs (om presidenternas husdjur). I Time Warner World News Gallery utforskas skillnaderna i synen på pressfrihet och de utmaningar som journalister från olika kulturer och nationaliteter står inför, världen över.
I Berlin Wall Gallery finns åtta 3,7 meter höga betongdelar av Berlinmuren, vardera cirka tre ton tunga, och ett tre våningar högt östtyskt vakttorn från Checkpoint Charlie. I Bloomberg Internet TV and Radio Gallery visas utvecklingen av elektroniska medier på två 7,6 meter höga mediaväggar fyllda med minnesvärda tv-klipp. I The Pulitzer Prize Photographs Galleryåterfinns starka prisbelönta fotografier och intervjuer med fotograferna som ger bakgrunden till bilderna och en insyn i deras hantverk. Från en studio inne på Newseum sänder Al Jazeera America sin nyhetsshow America Tonight varje kväll och även vardagsnätter.
Vi tittade närmare på ett urval av utställningarna. I News Corporation News History Gallery, som utgjordes av en kronologisk tidslinje, besåg vi en omfattande samling av tidningar, tidskrifter och artefakter från speciella nyhetshändelser. Tyvärr kunde vi konstatera att också här, som så ofta, klistrades kvinnorna in i historien som ett eget lager, med etiketter utanpå de faktiska monterglasen. Vad det vore upplyftande att bli överraskad någon gång! Det är ju trots allt 2015. Hur hbtq-perspektivet representeras här vill jag inte ens tänka på.
Vidare i NBC News Interactive Newsroom kunde vi som besökare få insyn i hur världens nyhetsmedier fungerar bakom kulisserna och själva prova på att spela rollen som journalist, redaktör, reporter eller ankare. I Bancroft Family Ethics Center fick vi ta ställning till etiska dilemman, skapa löpsedlar och jämföra våra svar med reportrars och medbesökares. Särskilt minnesvärt var 9/11 Gallery Sponsored by Comcast och Journalists Memorial. I 9/11 Gallery undersöktes bevakningen av terrorattackerna. Där fanns även en rörande hyllning till fotojournalisten William Biggart som dog i attacken. Som besökare kunde man lyssna till hans historia och se de sista fotografierna han tog. I rummet rådde ett respektfullt lugn med näsdukar till hands. Vid sidan av låg ett mindre minnesrum. Likaså var Journalist Memorial, ett allvarsamt hyllningsrum för alla de journalister som har dött under sitt värv, en tät upplevelse. I ett rum med sittbänkar för kontemplation listades mer än 1 800 namn skrivna i glas längs med väggarna. Här fanns också möjlighet att möta bilder och en mer detaljerad fördjupning om varje hedrad journalist.
Som om allt detta inte vore nog är museet en aktiv arrangör med olika events, visningar, framträdanden, diskussionsforum och föreläsningar som ständigt byts ut. Dagligen uppdateras museets webbplats med bilder och förstasidor från hela världens dagstidningar som sätts på display utanför Newseum.
Newseum har blivit ett av Washingtons mest populära resmål. Men trots det upplevs inte platsen som fullpackad. De många gångarna och broarna inne i museet blir uppskattade sträckor ju längre man rör sig i det intensiva museet, som inte väjer för det allvarliga och svåra. Passagerna är välbehövliga och genomtänkta utrymmen för reflektion och samtal. Som besökare kan det vara bra att vara medveten om att vissa av utställningarna inte lämpar sig för yngre barn.
På väg ut genom lobbyn är det sista vi ser aktuella nyhetsrubriker runt om i världen. Här upptäcker vi bilden av oss själva genom reflexerna i en enorm speglande yta. Och på rulltexten ovanför oss ser vi rapporteringen från händelserna kring Lars Vilks i Köpenhamn. ”… he lives under security measures that seem almost absurd in peaceful Sweden, with heavily armed bodyguards moving him from one secret location to another …”
Text och foto: Tove Alderin
TA är ena hälften av duon JACT som arbetar med arkitektur, scenografi, utställningsdesign och konst på museer och i det offentliga rummet.
Mer info finns på Newseums hemsida
Se en presentation av Newseum på Youtube