I H.C. Andersens hus växer förståelsen fram ur gestaltningen
En urban omdaning banade vägen för ett helt nytt museum om den danske nationalskalden H.C. Andersen. Mårten Janson lät sig förföras av berättelser, decoupage och blomsterängar i Odense.
En urban omdaning banade vägen för ett helt nytt museum om den danske nationalskalden H.C. Andersen. Mårten Janson lät sig förföras av berättelser, decoupage och blomsterängar i Odense.
Utställningsrummet stjäl showen på gatukonst- och grafittimuseet Straat i Amsterdam, vinnare av nederländska Årets Museum 2021. Bland ett stort antal stereotypa verk hittar Irène Karlbom Häll ändå några favoriter, och rekommenderar ett besök för den konstintresserade som reser med barn och unga.
Föremålen talar när Skansen och Stockholms hantverksförening synar samtida konsthantverk i en ny utställning. Men allra högst talar det gamla tegeltornet där det hela visas, skriver Mårten Janson om utställningen ”Bred blick på hantverk”.
”Alla som har en droppe sjömansblod i sina ådror, vet vilka vidder som horisontens fjärrblå vattenlinje öppnar för fantasin”, skriver Sigfrid Siwertz i första kapitlet av Mälarpirater, den svenska litteraturens mest kända maritima äventyrsroman. I den stjäl tre pojkar en segelbåt och lever piratliv på Mälaren en sommar i början av förra seklet. Samma seglarromantik, med skimrande sol, svällande segel och vatten som vänligt porlar vid stäven, genomsyrar utställningen Folkhemmets fritidsbåtar på Sjöhistoriska museet i Stockholm. Utställningen, producerad i samarbete med den hundraårsjubilerande föreningen Svenska Kryssarklubben, visas fram till 3 september 2023.
En modern museiutställning ska helst vara pedagogisk, tilltala alla sinnen och hitta det kroppsnära, sinnliga och humoristiska. Det kan bli en utmaning när utställningsföremålen är stora och lokalen är grå. Men det går! Irène Karlbom Häll ger Flygvapenmuseum högsta betyg för nyöppnade Flygfärdig – det svenska flygvapnet tar form.
Roslagsmuseet har återigen öppnat i det gamla gevärsfaktoriet på Hantverkaregatan i Norrtälje. Byggnaden har huserat många verksamheter, ting och människor sedan dess tillblivelse och visar sig vara en god utgångspunkt för att berätta om såväl Roslagen och Norrtäljes historia som museala praktiker.
Modesystemets förändringar sedan 1990-talet har medfört att gränsen mellan modevärlden och konstvärlden alltmer överskridits. Göteborgs konstmuseums utställning Dialoger. Mode bortom det bärbara är inte bara en utställning om dialogen mellan mode och konst, utan erbjuder också en möjlighet för museibesökaren att träda in i konstnärernas och museiarbetarnas tankevärld.
Vartannat år hålls världens största arkitekturutställning i Venedig. Formatet i sig är ett pågående experiment – men vad är det som testas? Carin Kallenberg besöker en arkitekturbiennal som ställer högre krav på besökaren än vanligt, men som elegant knyts ihop av huvudcuratorn Lesley Lokko.
På Nationalmuseum i Stockholm visas just nu utställningen ”Trädgården – Konst och natur under sex sekler”. För den trädgårdsintresserade Sofie Bergkvist är utställningens ambitiösa grepp att skildra hur trädgårdar framställts i konsten och hur konsten påverkat trädgårdar sedan medeltiden onekligen intressant. Genom att närstudera texternas uppbyggnad och innehåll hoppas hon kunna visa på vikten av att väga sina ord väl på de få rader en författare av utställningstext har till sitt förfogande.
Utställningen Frida Kahlo – Her Photos på Kulturhuset Stadsteatern känns lite som att skrolla igenom en historisk selfie-queens oorganiserade Instagram-flöde eller Pinterest-mapp där någon har glömt att tagga personen i bilden och skriva captions, menar Fideli Selenius. Den fint formgivna utställningen är full av intressant innehåll, men framstår i slutändan som ett appendix för den redan insatte.
Hanna Bendz besöker en lågmäld, välgjord utställning om Sveriges runstenstätaste landskap. Utställningen Tyde den som kan på Upplandsmuseet tar ett begränsat utrymme i anspråk men lyckas ändå erbjuda en heltäckande introduktion till fenomenet runstenar.
Den privata norska konstsamlingen Tangen intar konsthallen Artipelag på Värmdö, som det senaste exemplet på en tilltagande privatisering av konst och kultur. Besökaren får därigenom tillgång till den konstnärliga kanon som utvecklades i Europa och Norden under 1900-talet, och motivation att leta vidare efter nordiska spår i de internationella processerna.
Utställningen NK:s möbler på Sörmlands museum lyser som starkast när Nyköpingskopplingen får ordentligt med utrymme, menar Karin Jonsson. Den traditionella utställningsformen, med möblerna pedagogiskt men lite tråkigt uppställda i långa rader efter varandra, gör det dock svårt att ryckas med i historien om NK:s möbelverkstäder i Nyköping.
Małgorzata Mirga-Tas utställning Suno Mangie Dzialas/Jag har en dröm på Göteborgs Konsthall är ett starkt vittnesmål över den romska minoritetens sorgliga historia och samtid, som också synliggör en rik och färgstark kultur där glädje och gemenskap har en given plats. Kerstin Parker uppskattar de många lagren i en utställning som väcker känslor, tankar och frågor.
Att vissa konstnärskap faller i glömska är sådant som sker. Tyvärr tycks det oftare så att kvinnliga konstnärer oförtjänt kommit att drabbas av detta öde. Det är därför glädjande att Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm väljer att lyfta dessa mer eller mindre bortglömda konstnärskap i en omfattande utställning, Kvinnliga pionjärer – Visionära landskap, som rymmer närmare 100 verk.