Förtjusande fult och forntida
Vad kan väl vara mer sällsamt än urgamla fossil och nästan lika gamla skräcködlor? Cecilia Jacobsson tog med sig väninnan …
Vad kan väl vara mer sällsamt än urgamla fossil och nästan lika gamla skräcködlor? Cecilia Jacobsson tog med sig väninnan …
Syns du inte så finns du inte. UEForum har i tio år försökt sätta ord på vad utställningar är, hur …
Moderstaden kallas den, den brokiga huvudstad som innehar världsrekord både i fredspristagare och i rasistiska brott mot mänskliga rättigheter. Hur …
För den som kan se de långa perspektiven blir det uppenbart hur mycket som hänt och inte hänt i museernas utställningssalar. Eva Persson gör några ögonöppnande nedslag i utvecklingen vad gäller rumslighet, ljussättning, texter, föremål och besökarens tempo genom utställningen. Hon landar i ett anspråkslöst men potentiellt omstörtande förslag.
Mossigt eller modernt, det är frågan. Är det typiska museet i dag en trögrörlig bevarare av döda människors gamla grejer eller ett angeläget medium i nutidsmänniskans identitetsskapande? Jenny Kidd har undersökt museets roll i vår tid och presenterar sina slutsatser i boken Museums in the new mediascape. Sofie Collin har läst den.
Många av världens museer dignar av kulturskatter som mer eller mindre olagligt rövats från sitt ursprungsland. Man kan argumentera för att museerna ska behålla föremålen för att på så sätt bevara dem som globalt världsarv eller tvärtom hävda att de bör återlämnas i syfte att återskapa ett förlorat sammanhang. Wilhelm Östberg läser en redogörelse som kunde ha varit riktigt spännande om detaljerna varit korrekta och om författaren inte förväxlat moral med juridik.
Huttrande uthärdar vi den svenska vinterkylan, ovetande om den sinnliga upplevelse av Medelhavets sommar som generöst flödar genom en utställning nära oss. UEForum skickade Katrin Friberg till Edvard Andersons växthus i Bergianska trädgården, där hon lät sig omslutas av värmen från sjungande växter.
Som att kliva in i ett förrum till paradiset, säger konstnären Torsten Jurell om mötet med Dansmuseet, där han ställer ut i galleriet fram till 1 maj. Gunilla Lundahl håller med. Innanför dörren på Drottninggatan 17 hamnar hon i en Wunderkammer full av lockande, vackra och märkvärdiga vittnesbörd om liv och rörelse som tolkar himmel och jord.
Astrid Lindgrens krigsdagböcker 1939–1945 ligger till grund för utställningen Hela världen brinner som nu visas på Upplandsmuseet. Inger Hammer recenserar en engagerande och angelägen utställning, mer aktuell i dag än man någonsin skulle önska.