Alla artiklar i UEForum #1 2016

9 artiklar

Ny museipolitik och gammal gestaltning

För den som kan se de långa perspektiven blir det uppenbart hur mycket som hänt och inte hänt i museernas utställningssalar. Eva Persson gör några ögonöppnande nedslag i utvecklingen vad gäller rumslighet, ljussättning, texter, föremål och besökarens tempo genom utställningen. Hon landar i ett anspråkslöst men potentiellt omstörtande förslag.

Nya utmaningar i nytt landskap

Mossigt eller modernt, det är frågan. Är det typiska museet i dag en trögrörlig bevarare av döda människors gamla grejer eller ett angeläget medium i nutidsmänniskans identitetsskapande? Jenny Kidd har undersökt museets roll i vår tid och presenterar sina slutsatser i boken Museums in the new mediascape. Sofie Collin har läst den.

När Nefertiti lämnade Egypten

Många av världens museer dignar av kulturskatter som mer eller mindre olagligt rövats från sitt ursprungsland. Man kan argumentera för att museerna ska behålla föremålen för att på så sätt bevara dem som globalt världsarv eller tvärtom hävda att de bör återlämnas i syfte att återskapa ett förlorat sammanhang. Wilhelm Östberg läser en redogörelse som kunde ha varit riktigt spännande om detaljerna varit korrekta och om författaren inte förväxlat moral med juridik.

Under ormbunkar och palmblad

Huttrande uthärdar vi den svenska vinterkylan, ovetande om den sinnliga upplevelse av Medelhavets sommar som generöst flödar genom en utställning nära oss. UEForum skickade Katrin Friberg till Edvard Andersons växthus i Bergianska trädgården, där hon lät sig omslutas av värmen från sjungande växter.

Ett förrum till paradiset

Som att kliva in i ett förrum till paradiset, säger konstnären Torsten Jurell om mötet med Dansmuseet, där han ställer ut i galleriet fram till 1 maj. Gunilla Lundahl håller med. Innanför dörren på Drottninggatan 17 hamnar hon i en Wunderkammer full av lockande, vackra och märkvärdiga vittnesbörd om liv och rörelse som tolkar himmel och jord.

Civilkurage i dagboksform

Astrid Lindgrens krigsdagböcker 1939–1945 ligger till grund för utställningen Hela världen brinner som nu visas på Upplandsmuseet. Inger Hammer recenserar en engagerande och angelägen utställning, mer aktuell i dag än man någonsin skulle önska.