Recensioner, Utställningskritik #2 2020

Webbkatter, gif animationer och Sveriges första mejl

Internetmuseum grundades 2014, och blev 2016 invalt i organisationen Sveriges museer, som första uttalat digitala museum i Sverige. Museet samlar in det svenska digitala kulturarvet, och sprider kunskap om nätets historia i Sverige. Internetmuseum drivs av Internetstiftelsen, en oberoende organisation som verkar för att förmedla hur internet positivt kan bidra till människor och samhället. Internetmuseum delar kunskap om internetpionjärer och internets framväxt och milstolpar. Museet sparar och tillgängliggör personliga hemsidor via initiativet Webbringen, samt producerar poddar, filmer och tidningar.

Första mötet med Internetmuseum innefattar en härlig mix av nostalgiska små gif animationer, en gullig katt, Pirate bay symbolen av ett skepp, en ”under construction” skylt samt illustrationer av en gammal dator. En pixlig animation av ett finger pekar nedåt i rutan, och jag följer dess anvisning. 

Inledningsvis presenteras den permanenta utställningen Internets historia samt de övriga utställningarna: Emojins historia, För unga, DatadamerInternetpionjärer, Nätromans, OnlinespelSociala medier, Virala succéer, Webbdesign,Webbkatter och Webbringen. Längst upp finns en ruta med rubriken ”Sa hon verkligen “Internet är en fluga”? – intervju med Ines Uusmann”, ett citat som fungerar utmärkt för att väcka mitt intresse. Rutan och citatet visar sig länka till utställningen Datadamer

För att besöka utställningen Internets historia, fortsätter jag att scrolla nedåt, en användarvänlig form att leda besökaren, då de flesta är vana att söka sig ner i digitala flöden. Längs en tidsaxel. vilket inger tydlig navigation i utställningen, får jag följa internets uppkomst, viktiga händelser och personliga intervjuer. Vid varje 10 tal, från 1960 – 2010, återfinns en kort introduktionstext, ett välkommet inslag i ett massivt material. Vid de olika stationerna, eller rutorna längs tidsaxeln, kan jag klicka upp en förstoring för fördjupning för händelsen i fråga. I varje ruta återfinns detaljerade digitala kulturminnen och länkar till ytterligare fördjupning för vetgiriga besökare. En ruta har rubriken ”1983 Sveriges första mejl lyder: ”Hello””, och jag finner återgivet det exakta innehållet i mejlet:

SWE_Mail
Return-Path:<mcvax!jim>
Date: Thu, 7 Apr 83 14:02:08 MET DST
From: mcvax!jim (Jim McKie)
To: enea!ber
Subject: Hello
You are now hooked to the mcvax. This is just a test. Reply, we will be calling you again soon!
Ignore any references to a machine called ”yoorp”, it is just a test. Mail should go to mcvax!….”.
Regards, Jim McKie. (mcvax!jim).

Inlägget ovan kan exemplifiera utställningens enorma faktabank. Då utrymmet i utställningen inte är begränsad finns möjlighet till oerhört mycket information, ner på detaljnivå. Det är en stor gärning att samla in all information, men i ett utställningsformat finns en risk att besökaren blir överväldigad. Tidsspannet för uppmärksamhet är som bekant kortare på internet.

Från 1992 ser jag klippet: ”Telia spår rätt om e-handel”, i vilket jag får höra om framtidsspaning av elektroniska hemköp och jag fascineras över tidens snabba utveckling. I utställningen finns återkommande personporträtt. Internetmuseum gör en stor handling i att genomföra dessa intervjuer, och bevarar vittnesmål som annars riskerar att falla bort. Men många filmerna är upp emot 1 timme långa, vilket är problematiskt i ett utställningsformat. Ett grepp skulle kunna vara att erbjuda kortare trailers, med möjlighet att se en fördjupad version av intervjun.

Jag läser mig vidare genom utställningen och scrollar förbi statistik, inlägg om ”Ansiktsburk-filmen”, Wikipedia, Antipiratbyrån, Facebooks uppkomst, första inlägget på Youtube, internet i mobilen och mycket mer. Jag fylls av vördnad för en massiv insamling av ett kulturarv som annars skulle riskera att gå förlorat. Avslutande uppmanas vi besökare att bidra, om vi tycker något bör tillföras till utställningen, som i sin form är ständigt växande. Internetmuseum erbjuder även en ”Hela historien – på 5 min” variant, där de stora dragen för internets uppkomst redovisas i textform.

Utställningen Webbkatter innehåller bland annat klippet ”Internets argaste katt”.

Jag besöker även utställningen Webbkatter, i vilken Internetmuseum har fokuserat på hur just katter fått en framträdande roll på internet. Utställningen inleds med tre krönikor, en katt quiz och en podd om katter. Likt den permanenta utställningen återfinns en kronologisk vertikal tidslinje med historiska kattreferenser och legendariska katthändelser på internet. Jag fnissar till videon ”Internets argaste katt” och ”Katter och skrivare”. Utställningen Webbkatter blir ett lyxigt urval av roliga kattvideos att förundras över och skratta till. Tidslinjen fungerar bra, och omfånget är väl avvägt. 

Sveriges första webbsida..

Alla utställningar på Internetmuseum har i stort sett samma form av en nedåtgående tidsaxel. Det skapar lätt orientering, men samtidigt skulle jag ibland uppskatta variation i formen vid besöket. Innehållet på internetmuseum är massivt. Det öppnar upp för besökare att återvända, fördjupar sig och söka fakta. Museet kan vinna på att presentera information om hur länge en tillfällig utställning är öppen, vem som skrivit texter, skapat formen och letat fakta, då dessa uppgifter lyfter fram personer som tillfört ett stort arbete för vårt gemensamma digitala kulturarv. Starkast blir de historiska filmklippen och skärmdumpar av hemsidor som förmodligen försvunnit från internet, vilket inger känslan av att träda in i ett stort öppet arkiv. 

Susanne Fessé

S.F är chefredaktör på Utställningskritik

Recension

Åsikten i texten är skribentens egen. Utställningskritik förbehåller sig rätten att korrigera text i efterhand vad gäller språkfel. Övriga rättelser läggs till som kommentar under artikel. 

Internetmuseum
https://www.internetmuseum.se
Permanenta utställningen, Internets historia
Kuratorer – Elisabeth Standár och Jörgen Löwenfeldt. 
Utställningsproducenter – Jörgen Löwenfeldt och Julia Skott.

Webbkatter, från 2015
Kurator – Elisabeth Standár, utställningsproducent – Johan Wallén

Design av webbplatsen: AGoodId