På Liljevalchs gör klänningen mannen

Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era på Liljevalchs bjuder på en ovanligt generös inblick i modevärldens allra översta skikt. Kombinationen av färdiga plagg med ett omfattande kringmaterial övertygar om att utställningens huvudperson Fredrik Robertsson bryter ny mark i den annars starkt könsbundna haute couture-kulturen.

Installationsvy Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era. Foto: Mattias Lindbäck.

Den internationella trenden med ett mer varierat utbud av modeutställningar på museer och konsthallar har under de senaste åren även kunnat märkas i Sverige. Det publika intresset för att få glimtar av lyxproduktionen inom framför allt den högsta modeformen i haute couture-kulturen förefaller outsinligt och bidrar till flödet av utställningar. I Sverige utgjorde troligen utställningen The Fashion World of Jean-Paul Gaultier – From Sidewalk to the Catwalk på ArkDes år 2013 det mest inflytelserika incitamentet till att fler museer och konsthallar började öppna upp för modeutställningar med haute couture-plagg som huvudattraktion. Utställningen Augusta Lundin – Sveriges första modehus visas 2020–2023 på flera museer, ett antal medelstora utställningar med anknytning till lyxmode installeras även på Sven-Harrys konstmuseum, Nordiska museet, konsthallen Artipelag och flera länsmuseer. Nationalmuseum visade den till omfång begränsade utställningen Sara Danius nobelklänningar av Pär Engsheden.

Fredrik Robertsson på besök i Jean-Paul Gaultiers showroom i Paris, iklädd Jean-Paul Gaultier haute couture och omringad av säsongens kreationer. Foto: Ea Czyz.

Liljevalchs-utställningen Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era är berättelsen om hur modebeställaren Fredrik Robertsson byggt upp sin samling och sitt varumärke i modevärlden. Utställningen upptar hela den nya konsthallsbyggnaden Liljevalchs+ (läs om byggnaden i Utställningskritik) och är curerad av modejournalisten Susanna Strömquist. En viktig aspekt av gestaltningen är Fredrik Robertssons ’närvaro’ i utställningen, som via foton, film mm, på ett performativt sätt skapar en fördjupad dimension för besökaren, i kontrast till de flesta stora couture-utställningar som oftast fokuserar på enskilda designers produktion. I utställningen visas haute couture-kreationer inköpta av Fredrik Robertsson från ett antal kända modehus som Alexis Mabille, Balenciaga, Dolce & Gabbana Alta Moda, Jean-Paul Gaultier och Iris van Herpen.

Utställningens holistiska koncept skapar en levande iscensättning där
objekten är omgivna av sekundära förklarande element: mängder av foton, texter och filmade intervjuer med kongenialt utformade rumsmiljöer som bidrar till upplevelsen. Detta gör även att utställningen ger besökaren en spännande inblick i den samtida modevärldens ikoniska stilformer.

Fredrik Robertsson på Hôtel Ritz i Paris, omgiven av couture, 2022. Foto: Ea Czyz.

På plan 3 introduceras besökaren till utställningens innehåll med en text av curatorn Susanna Strömqvist som förklarar begreppet haute couture inom modevärlden och presenterar samlaren Fredrik Robertssons unika roll. Robertsson är en av få män i världen som accepterats som beställare i den starkt könsbundna haute couture-kulturen. Samtliga plagg i utställningen är normbrytande eftersom de är handsydda och anpassade efter honom. En stor monter med inbjudningskort och en stor blombukett introducerar besökaren till den fortsatta vägen in i utställningen. Väggarna i detta utrymme visar huvudpersonen fotograferad på Ritz Hotel i Paris, foton tagna av fotografen Ea Czyz som följt honom i många år på modevisningar och provningar. I filmrummet på detta plan visas ett antal intervjuer av Susanna Strömquist med olika modekreatörer.

Iris van Herpen. Installationsvy Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era. Foto: Mattias Lindbäck.

I den stora utställningshallen på plan 5 presenteras ett antal fascinerande och innovativa originalplagg på fyra podier som representerar modehusen Jean-Paul Gaultier, Iris van Herpen, Schiaparelli och Balenciaga. Av dessa designikoner har Iris van Herpen och Jean-Paul Gaultier själva skapat ett antal av de utvalda kreationerna. Övriga designers är Glenn Martens för Jean-Paul Gaultier, Demna Gvasalia som representerar Balenciagas nyöppnade modehus (2021) och Daniel Roseberry vars väldesignade kreationer har skänkt nytt liv åt modehuset Sciaparelli. Beställaren Fredrik Robertsson finns med i filmade sekvenser på väggarna där han provar och aktivt medverkar i tillverkningen av de skilda plaggen. En vägg är fylld med modeskaparnas skisser och teckningar. Besökaren får i detta galleri ett mycket spännande smakprov från framkanten av modevärldens främsta hantverksbaserade mode. Den skickligt scenografiska iscensättningen visar dessutom på en berömvärd kapacitet av Liljevalchs kunniga produktionsteam.

Modeskaparnas skisser och teckningar. Installationsvy Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era. Foto: Mattias Lindbäck.

Förrummet på plan 5 visar ett antal ’backstage’-foton från den frenetiska aktiviteten inför modevisningar med Iris van Herpen, Viktor & Rolf, Jean-Paul Gaultier och Valentino. Några provplagg (toiler) i enkelt material finns utställda och fondväggen visar en bild av en kaotisk ateljé efter en visning. Ett intresseväckande inslag i utställningen.

På första parkett. Installationsvy Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era. Foto: Mattias Lindbäck.

På våningen nedanför har förrummet rubriken På första parkett. Ett antal guldstolar pryds av namnetiketter på kända personer som kan tänkas närvara vid modeveckorna i Paris. Förutom en förklarande text så har fondväggen ett mycket stort foto av en catwalk som flankeras av en film från en haute couture-visning av Jean-Paul Gaultier i Paris i januari 2019. På en av stolarna sitter en mannequin iklädd en färgrik tyllskapelse av Annaëlle Reudink från Antwerpen (2023).

I det stora gallerirummet på samma plan erbjuds besökaren ett generöst tvärsnitt av samtidens mest utmanande haute couture. Alltifrån Vivienne Westwoods könsöverskridande couture-varianter till Viktor & Rolfs eleganta experiment, Dolce & Gabbanas utmanade kreationer för män, Valentinos magnifika och smått extrema kreationer. Utrymme ges även till Robertssons satsning på några svenska välkända designskapare: Bea Szenfeld, Sandra Backlund, Camilla Thulin och Amanda Borgfors Mészáros. På tre stora podier samsas ett trettiotal verk inklusive ett antal specialgjorda attribut, skor, hattar och peruker. Galleriets väggar är fyllda av foton från modeskaparnas produktioner. De möjligen alltför välfyllda podierna är delvis traditionellt utformade, men eftersom objekten inte är inglasade i montrar bidrar närheten till en fascinerande möjlighet till sublim reception av såväl material som stil.

Richard Quinn. Installationsvy Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era. Foto: Mattias Lindbäck.

Utställningen avslutas med de två mindre gallerirummen på plan 1 och 0.
Det övre lilla galleriet visar tre voluminösa helblommiga kreationer av Richard Quinn uppställda på ett podium och golv med samma fantasirika mönster som ett av plaggen. Accessoarer som hattar, ansiktsmasker och skor har samma mönster som de tre skapelserna. Upplevelsen av detta galleri skapar en känsla av att träda in i en konstinstallation. I det minsta galleriet längst ned i byggnaden möts besökaren av tre fantasieggande unika objekt tillverkade för Fredrik Robertsson. Det är tre skulpturalt utformade kinetiska huvudprydnader av bl. a laserskuren polyester, fjädrar, mässingstråd och läder.

Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era bjuder på en ovanligt generös inblick i en nisch av den samtida modevärldens allra översta skikt. Genom att utställningen så explicit utmanar de traditionella stilmässiga könsrollerna inom modevärlden intar Robertsson en dynamiskt värdeskapande roll inom fältet, som kan påverka utvecklingen i en normbrytande könsneutral riktning vid sidan av den lyxigt exklusiva estetik som redan finns i det samtida formspråket.

Lennart Palmqvist

Om utställningen

Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era
Liljevalchs, Stockholm

Utställningsperiod: 13 oktober 2023–11 februari 2024

Curator: Susanna Strömquist i samarbete med Fredrik Robertsson

Recension

Åsikten i texten är skribentens egen. Utställningskritik förbehåller sig rätten att korrigera text i efterhand vad gäller språkfel. Övriga rättelser läggs till som kommentar under artikel.