Hårt arbete bakom gyllene knappar

Guldknappen 1981-2011
Nordiska museet 110610-120212

Projektledare: Amanda Creutzer 
Sakkunnig: Helena Lindroth


Mode på museer eller konsthallar är numera så vanligt att det knappast är något att höja på ögonbrynen för. Det har en självklar plats, helt enkelt. Nordiska museet har under de senaste åren haft flera utställningar med anknytning till mode, och öppnade häromåret den nya permanenta utställningen Modemakt. Taktiskt placerad bredvid just Modemakt, återfinns nu den tillfälliga utställningen om Guldknappen. 

Guldknappen är ett pris instiftat av tidningen Damernas Värld och har sedan 1982 delats ut varje år till en svensk designer (eller ett modehus). Historien om Guldknappen är därför en historia om svenskt mode, lyder presentationen. Och visst finns det spännande designers med bland de 30 åren av pristagare. Gunilla Pontén (vinnare 1983) och Ann-Sofie Back (vinnare 2007) är bara två av namnen som lockar mig till Nordiska museet en varm augustidag. Samma kväll ska årets pristagare (Dagmar och Triwa) få ta emot priset där.

 

Men den som hoppats på en utställning med modets visdomar och mystik i centrum, blir nog en aning besviken. Plaggen som visas är inte särskilt spännande presenterade, utan hänger lite rakt upp och ner på trädockor. Mellan och i montrarna finns skyltar med någon form av linjär berättelse om mode. ”På 80-talet var det si och på 90-talet så.” Alltsammans är torra fakta som berättats förut och som helt enkelt får mig att gäspa.

Istället vänds min uppmärksamhet mot mitten av rummet. Där rullar skyltar med text och bilder. Guldknappen-vinnare kommenterar sin väg fram i designvärlden; så här säger till exempel Carin Wester (vinnare 2009): ”I en lägenhet på 34 kvadratmeter samsades tre symaskiner, tygrullar – hur många som helst – med kollektioner för två säsonger … och press fick komma dit, och inköpare … Jag bodde där, och min stackars kille också.”

Vi får också rent bildligt komma in ”bakom kulisserna” och se polaroidbilder från visningar, skisser och moodboards. En moodboard är ett slags kollage med bilder på sådant som har inspirerat till en kollektion, med andra ord en sorts visuell dagbok. Jag vill se mer, tänker jag, men då har jag redan gått ett varv runt. Som tur är finns det en webbutställning också, med ännu mer bildmaterial och mer ingående information om varje vinnare.

Den fysiska utställningen på Nordiska museet är inte främst en utställning om Guldknappens vinnare. Snarare är det en utställning dels om svenskt mode, dels om vad det innebär att vara designer (ett företagande, där klädskapandet egentligen bara är en liten del). Vad gäller det förstnämnda är jag tveksam till särarten i svenskt mode. Vad gäller det andra instämmer jag i att det är oerhört viktigt att lyfta fram den hårda processen som ligger bakom catwalks, priser och vackra plagg.

Text: Ida Ömalm Ronvall
Foto: Peter Segemark, Nordiska museet

Ida Ömalm Ronvall är skribent, kulturvetare och copywriter.