Eco-chic

Filterföretag på turné

Clean air – a human right?
Camfil Farr Roadshow

Producent och projektledning: Actit kommunikation 
Formgivning scenografi: Anna Asker
Formgivning arkitektur: Anders Rabenius 
Grafisk form: Karin Brodén


UEForums Jan Ohlin ser en välgjord utställning – men distraheras av marknadsföring.

I Kungsträdgården, Stockholm går ungdomar omkring i vita overaller och gasmasker. En slags katastrofkänsla infinner sig, mitt i solskenet. Strax intill står en stor expomobil uppställd. Företaget Camfil Farr som tillverkar luftfilter och mätutrustning visar utställningen Clean Air – A Human Right?. Det handlar om ren luft, eller snarare motsatsen, om luftburen smuts, och om hur filter kan rensa luften vi andas på arbetsplatser och i våra hem.

Expomobilen är inredd som ett laboratorium, med väggar av plåt, glas och lysande dataskärmar. Rök strömmar synligt i väggarna och passerar genom olika filter. Datorer mäter partiklar som redovisas i realtid. Det är väldigt high-tech, mycket snyggt, och det fungerar. Både tekniskt och pedagogiskt.

Utställningsvärdar möter de besökare som nyfiket tittar in i bilen. Det finns nästan inga utställningstexter, vilket känns lite hemlighetsfullt, men det ska vara så. Personalen vill hellre förklara. 
– Utställningen är gjord för att visas, säger de.

Laboratoriet har en monter där besökarna kan laborera själva. Med händerna i stora gummihandskar får man rota bland karameller. Men hur får man ut dem? Aha, det finns ett hål att släppa dem i! Som en nöjd laboratorieråtta tuggar jag på karamell medan personalen berättar vidare om luftföroreningar och nanopartiklar.

När luften är renare blir allting bättre, inte bara hälsan, även skolresultat och arbetsprestationer. Såväl virus som radon kan filteras bort. Det finns också en film som samkörs med en rökmaskin, men den hann jag tyvärr inte se.

Utställningen vill verka för europeiska gränsvärden för inomhusluft. Under en Europaturné ska utställningen rikta sig till beslutsfattare, journalister och allmänhet. Det är en ambitiös lobbykampanj. Lagstiftning för renare inomhusklimat – ett bra mål för ett filterföretag.

Bredvid expomobilen står en stor dragbil uppställd, vit och ren. Scania drar expomobilen och passar på att visa upp sin lastbil. ”Join the Ecolution” säger fanor och gatsmart sprayfärglogga. Broschyrer berättar om företagets miljöarbete. Allting är vitt och grönt.

Men utställningen var bra.

Text: Jan Ohlin

Jan Ohlin är frilansande utställningsproducent och skribent och f n researchansvarig på UEForum.