Tankar om hiphop i utställningsformat

HIPHOP- en utställningn om rap, graffiti, breakdance och 
DJ-ing
Norrbottens museum, Luleå 060612-061022
Manus: Klas Granström
Illustrationer: Pierre Johansson, Martin Kellerman m fl
Producent: Johanna Blylod

För ett år sedan ringde min telefon, när samtalet var slut hade jag ännu en gång jobb på Norrbottens museum som utställningsproducent. Nu skulle jag jobba med en utställning om hiphop.

Men det fanns några problem. Jag kunde ingenting om hiphop, projektet hade ingen budget och jag hade bara fem månader på mig att färdigställa utställningen. Jag hann inte tänka, allt gick så snabbt och tur var det, annars hade det aldrig blivit någon utställning.

Innehåll

Redan från början hade Klas en klar blid över hur utställningen skulle se ut. Han föreställde sig montrar, massor med tv-skärmar och olika ljudmiljöer. Då trampande jag på nödbromsen eftersom jag aldrig planerar formen före innehållet. Ty då riskerar man att tappa den röda tråden. Så vi stannade upp och diskuterade vad vi ville förmedla. 
Vi kom fram till att utställningen skulle utgå från hiphopkulturens fyra olika element: rap, graffiti, DJ-ing och breakdance. Målgruppen var ungdomar, såväl som hiphoppare och andra nyfikna besökare. Målet med utställningen var att slå hål på myter om hiphop, visa på hiphopkulturens makt och hur den har blivit en del av det svenska folkhemmet.

Form

När jag skulle börja formge utställningen kändes det näst intill omöjligt att göra alla delar rättvisa. Budgeten var inte den största och utställningslokalen var liten. Jag fick fria händer och planerade de olika delarna i utställningen med hjälp av Klas. Han var oumbärlig tack vare sitt stora kontaktnät i hiphopvärlden. Vi fick ”kompispriser” på det mesta, och intressanta personer som vi bad medverka, till exempel länets första graffitikonstnär Pierre Johansson och serietecknaren Martin Kellerman, känd för sin serie om den avdankade hiphopparen Rocky. Eftersom han aldrig tidigare arbetat med utställningar fick vi ett mycket fördelaktigt pris.

För att inte behöva betala dyra bildrättigheter hyrde vi in 
fotoutställningen Shoot! med foton från Eminems första 
Sverigebesök och på andra internationella och svenska 
rapartister
Se, hör, vrid och vänd! var tanken med rapkartan. Istället för namnge städer visades olika rapgenrer som uppstått i respektive stad. Med hjälp av MP3-spelare kunde besökarna lyssna på låtexempel och läsa om varje genre bakom luckorna på kartan.
Martin Kellermans skämtsamma tolkning av olika 
typer hiphoppare och då inte bara de manliga. Mitt 
uppdrag till honom var att han skulle ha införlivat 
genusperspektiv i sitt arbete. Syftet var att driva 
med fördomar och stereotypa bilder av hiphoppare 
samt visa på den nya generationens hiphoppare.
Utställningen hade ett historiskt perspektiv. För att spara på yta och pengar gav jag i uppdrag till graffitikonstnären Pierre Johansson att i fyra målningar (4 m X 1,5 m) breda gestalta hiphopkulturens historia från 70- talet fram till idag. Ovan ser vi hans skildringar av 80- talet. Bildtexterna var specialskrivna rapplåtar nedtecknade för hand på vanligt, randigt papper. Genom denna form införlivade vi flera element i en gestaltning, graffiti, historia och rap.
Man blir aldrig så trött i benen som när man ser 
en utställning. Då är det skönt att kunna slå sig 
ner någonstans och lyssna på musik och bläddra 
i bra böcker. Under glasskivan på soffbordet 
fanns det foton, rapptexter och CD- omslag som 
hiphoppare i länet skickat till museet.
Hiphopmodet berättades ur ett historiskt perspektiv. Fyra 
förstorade figurer visar modet från 70- talet fram till 
2000-talet, en figur för varje decennium. Jag ville visa 
tjejernas roll och plats i hiphopkulturen. Det var inte det 
lättaste. Hiphopkulturen är väldigt mansdominerad.  
I modedelen var en av figurerna dock en tjej.

Breakdancemattan (4,5 m X 4,5 m) läggs ut som ett pussel. 
Under vernissagen var den flitigt använd av några besökare. 
På mattan avbildas olika ”moves” som information för 
dem som inte vill eller vågar dansa breakdance på museum.

Det är alltid någonting man glömmer. När jag fotograferade utställningen glömde jag ta kort på den del i utställningen som jag gillade mest och som vi fick mycket uppmärksamhet för. För att visa hur hiphopen har blivit en del av det svenska folkhemmet lät jag sy upp kuddar med traditionella korsstygstexter på framsidan. Istället för att skriva typiska svenska ordspråk broderades klassiska hiphoputtryck som t ex Eminems ”It’s not were your from, it’s were you’re at”.
Utställningen fick god kritik av både inbitna hiphoppare och oförstående föräldrar.
Efter mycket slit och efter långa timmar i museiverkstaden tillsammans med musiteknikern och efter utomordentligt arbete från våra uppdragstagare lyckades vi göra en utställning på rekordkort tid med spännande innehåll. Ingenting är omöjligt. Man måste bara våga!

Text & bild: Johanna Blylod 070208

Utställningen är tänkt som vandringsutställning, intresserade kan vända sig till
Norrbottens museum i Luleå