Utställningsproduktion och kritik på en utbildning i museologi
AnnCristin Winroth är lärare på kandidatutbildningen i museologi vid Umeå universitet. Efter tio års undervisning delar hon med sig av …
AnnCristin Winroth är lärare på kandidatutbildningen i museologi vid Umeå universitet. Efter tio års undervisning delar hon med sig av …
Världens första doftutställning som gör hembesök har producerats av Mauritshuis i Haag. I en liten svart låda som skickas hem …
Utställningskritiks chefredaktör Susanne Fessé blev av tidskriftens redaktionsråd ombedd att skriva om sin kuratoriella praktik, som bland annat innefattar arbeten …
Ett museum för selfies låter kanske som ett kommersiellt jippo. Men efter att ha övertalats att besöka Milajki Style FactOH!ry …
När jag med start år 2000 planerade en utbildning i curating vid Stockholms universitet hade jag några av dåtidens internationellt …
Under en planlös promenad i centrala Washington i december 2016 fann jag mig stå på trappan till Library of Congress. …
Att skriva och prata om känslor i en konstnärlig diskurs kan vara snårigt och svårt. Kritik om subjektiva föreställningar och …
Häromdagen nåddes vi av ett glädjetjut från våra norska kollegor. Signy Norendal, redaktör för tidskriften Museumsnytt, meddelade att KAM-projektet har …
Mitt i Helsingfors har ett nytt konstmuseum öppnat, Amos Rex. Premiären bjuder på flödande datakonst från Japan, med svallande virtuella …
Livrustkammarens basutställning 1978 hyllades men fick också kritik för otidsenlig historieskrivning och ensidig presentation av föremålen. Den skickliga och spirituella gestaltningen innebär dock att utställningen har sin givna plats i svensk utställningshistoria, anser Eva Persson.
Pia Cederholm, UEForums ordinarie chefredaktör, (f n tjänstledig) och Hege Börrud Huseby, forskare inom museisfären, känd för UEForums läsare från seminarier och artiklar är redaktörer för en nyutkommen antologi om utställningsarbete inom natur- och kulturhistoriska museer.
Hur går det till att producera basutställningar för ett helt nytt museum? I en serie om tre artiklar ska UEForums läsare få följa med i arbetet bakom det nya Scenkonstmuseet. Först berättar curator Clara Åhlvik och formgivare Birger Lipinski om arbetet med att ta fram utställningens rumsliga gestaltning. Nästa artikel handlar om interaktiva stationer, den tredje om berättarteknik och texter.
Scenkonstmuseet erbjuder besökarna det allra senaste inom interaktiv teknik. I denna artikel berättar projektledare David Berner och curator Clara Åhlvik om arbetet och processen bakom de interaktiva stationerna i utställningen På Scen.
I denna tredje och sista artikel om tillkomsten av Scenkonstmuseet och utställningen På Scen/On Stage tittar Karl-Johan Cottman, assisterande curator och Clara Åhlvik, curator närmare på utställningens innehåll, urval och arbetet med att ta fram texter.
Forskning om tingen – med utgångspunkt i utställningen Skriv på Tekniska museet i Helsingør – avhandlades våren 2016 i tidsskriften Nordisk museologi. Eva Persson finner intressanta resonemang om det vetenskapliga innehållet men saknar utställningsgestaltningen.