Alla artiklar av Johannes Soldal

8 artiklar

Bergman och teatern

Ingmar Bergman är för många mer känd för sina filmer, men det var inom teatern han hade sin hemvist. I en stor och välproducerad utställning på Scenkonstmuseet visas hur hans teater och film ofta gått hand i hand. Tacksamt att museet litar på besökaren, skriver Johannes Soldal, som med behållning sett utställningen som slutar 16 september.

Stilen och lyckan på svenska

När vi talar om den typiskt svenska inredningsstilen brukar vi mena något luftigt, ljust och minimalistiskt. Så ser dock inte alla svenska hem ut, varken i dag eller för hundra år sedan. Johannes Soldal har varit på Hallwylska och sett två konkurrerande stilideal gå i närkamp med varandra. Men var finns huvudlinjen i utställningen? undrar han.

En man med många konster

Han var ryss, jude och amerikan i samma kropp, den kultförklarade konstnären Man Ray som levde genom två världskrig och byggde en säregen identitet av 1900-talets svårbegripliga skärvor. Ända till sin död 1976 lyckades han hemlighålla sitt riktiga namn: Emmanuel Radnitzky. Johannes Soldal har besökt Millesgården som visar en stor utställning om Man Rays liv och konstnärskap.

Ett kikhål in till syndens Sverige

På Spritmuseum i Stockholm får besökarna komma riktigt nära den svenska synden. Johannes Soldal noterar att pornografin förlorat en hel del av sin forna laddning men också att det svenskar verkar vara mest upptagna av är hur omvärlden ser på oss. Frigjorda och lyckliga eller hämmade och deprimerade?

Om sockrets omväxlande historia

Först när Johannes Soldal gått igenom hela utställningen Socker, som ligger på Nordiska museets nedre plan med ingång från den stora hallen, upptäcker han hur utställningen är konstruerad. Utställningen är uppdelad i sex rum, och varje rum ser från hallen ut som små affärsverksamheter längs en pittoresk småstadsgata: en biograf, ett apotek, ett konditori, en lastplats, en kiosk och en mer modern mataffär. Organiserad på det viset berättar utställningen om sockrets historia i Sverige.

Färgstarkt, funktionellt, framåtblickande

I kortfilmen Mormor, Hitler och jag utnämner Carl Johan De Geer 1967 till det år då 60-talets optimism kulminerade: ”Fantastisk design, fenomenala färger och nyskapande musik skulle förnya världen”. Kortfilmen rullar i ett av rummen i utställningen Svenska formrebeller. Svensk design under 1960- och 1970-tal, som sedan i juni har visats på Upplandsmuseet i Uppsala. Johannes Soldal har varit där.

Djuret är inte människa

I takt med att forskningen avtäcker allt fler likheter mellan människor och andra djur uppstår ett behov av att diskutera var gränsen går. Och kanske också att slå fast en hierarki? Johannes Soldal har sett en utställning som går över gränsen och sedan tillbaka till det tryggt mänskliga igen.