Alla artiklar av Maja Kinnemark

Maja Kinnemark är utställningformgivare och undervisar på Beckmans Designhögskola. (2024)

5 artiklar

Unboxing och nattklubbsarkitektur lyfter återöppnade ArkDes

Innanför höga silverfärgade draperier bjuds publiken på generösa djupdykningar i helt skilda konstnärskap som också visar på bredden av olika praktiker som ryms inom arkitektyrket. Maja Kinnemark gläds åt att publiken får vara med och packa upp samlingar ur arkivet som aldrig tidigare visats. Men det är symptomatiskt att den del av ArkDes som fokuserar på design är temporär och kurerad av en extern part – vad är det för dumheter att ArkDes inte har i uppdrag att samla design? 

Tonsäkert om framtidens människa i The Cell

I Tekniska museets nya centrala filial ”The Cell” bjuds besökarna in till en bred diskussion om människan och tekniken i framtiden. I den nya runda byggnaden i Hagastaden, i anslutning till Karolinska Institutet och ögonsjukhuset, klingar namnet The Cell helt rätt. Här bedrivs en verksamhet som väcker existentiella frågor och föder nya tankar, som likt celler delas vidare, människor emellan.

Kaos von Linné

Nyrenoverade Fornsalen i Visby invigdes den 16 juni i år med pompa och ståtlig kronprinsessa, samt inte mindre än dubbla utställningar* om Sveriges mest uppmärksammade 300-åring.

Den nya entrén leder genom innergården, och på så sätt har Fornsalen fått ett lugnt rum som välkomnar sina besökare och vidgar museet. Det omfamnande entrérummet är som gjort för att samla grupper av besökare över en bit mat eller inför en konsertkväll, vare sig man firar medeltidsvecka eller inte.

Döden livet och allt däremellan – en tom temapark för den breda ungdomligheten

Döden Dö öppnade sensationslystet lagom till Halloweeen. Stockholms Stadsmuseet har gett sig fanken på att nå ut till den breda ungdomligheten. Affischen talar skräckfilmens språk, med döden i kåpa och underrubriker som ”MORD och AVRÄTTNINGAR”, ”SJÄLVMORD”, ”tala med de AVLIDNA” och ”GALGBACKEN tur och retur”. Underrubrikerna är placerade i nedre delen av filmaffischen, där rollistan brukar vara, och som pricken över i:et fulländas det grafiska konceptet med fiktiva recensenters lovord: Dödens Dagblad levererar fem blodröda likkistor med utropet: ”Stadsmuseet har gjort det igen!”