Hantverk(are) som trollbinder publiken
Visuell slagkraft och personliga möten på Sven-Harrys konstmuseum. Subtilt meningsskapande på Östasiatiska. Mårten Janson tackar och bugar för två storslagna utställningar om hantverk.
Visuell slagkraft och personliga möten på Sven-Harrys konstmuseum. Subtilt meningsskapande på Östasiatiska. Mårten Janson tackar och bugar för två storslagna utställningar om hantverk.
Sedan flera år tillbaka står två basutställningar om Kinas historia på Östasiatiska museet i Stockholm. Båda bygger på föremål ur museets egna samlingar. Ändå har de helt olika uttryck. Katrin Friberg har jämfört formspråket i de två utställningarna Kina före Kina och Mittens rike – kejsartidens Kina.
En utställning som handlar om bland det mest omskakande svenska folket varit med om i modern tid. En utställning om det som nyss var på allas läppar och som nu finns sparat djupt i vårt minne. En utställning om ett sorgearbete som inte är avklarat. Det är en svår uppgift att gestalta en katastrof men nu finns Efter Tsunamin – Barns berättelser från Asien och Sverige i alla fall och den står just nu på Östasiatiska museet i Stockholm.