Inspiration av recensioner

Interiör från återöppnade Judiska museet. Foto: Jean Baptiste Béranger.

Stärkt av sommarens museibesök bjuder vi in att ta del av recensioner med fokus på utställningsmediet. Utställningskritiks skribenter har sett fina exempel av hur en utställning i sig kan stärka ett ämne, mana till frågor och tydligt förklara ett skeende. I texterna ifrågasätts samtidigt några av de besökta utställningars exakthet i framställning av verk och sak samt noggrannhet vid placering av skyltar samt förmåga att leda besökarna genom angelägna framställningar av historiska artefakter och konstverk.

I det här numret kan ni läsa om hur Anna Jacobsson besöker utställning Ocean Plastics på Röhsska museetMaja Kinnemark besöker National Museum of Qatar, Linda Bergman granskar en utställning Jenny Nyström på Kalmar läns museum, Amanda Creutzer besöker Judiska museet, Björn Ehrlemark och Carin Kallenberg recenserar boken: Re-reading the Manual of Travelling Exhibitions, UNESCO, 1953, Paloma Berggren skriver om utställningen Carbon Ruins och jag besöker Livrustkammarens nya basutställning.

Utställningskritik bjuder även på en ljudinspelning av ett samtal mellan Mats Persson, sedan många år Sveriges Museers generalsekreterare som till hösten tar sig an nya utmaningar då han tillträder som museichef på Marinmuseum i Karlskrona och Liza Carlefred ordförande för UEForum, föreningen som ger ut tidskriften Utställningskritik. Samtalet kretsar kring frågor om utställningsmediets utveckling, vilka utmaningar museer står inför i framtiden och hur Sverige står sig i relation till den internationella utvecklingen av utställningsmediet.

Önskar er inspiration och insikt om vikten av utställningsmediet som egenart.

Susanne Fessé

Chefredaktör Utställningskritik