Coronasamlingen samlad för sista gången

Under 2021 fick Statens Konstråd 25 miljoner kronor av regeringen för att förvärva ny konst – ett ekonomiskt stöd som möjliggjorde att över 500 konstverk av 350 konstnärer köptes in. Ett urval av dessa konstverk visas fram till 12 februari 2023 på Skissernas Museum i Lund, i en utställning som fått namnet Coronasamlingen. Verken i utställningen kommer därefter att placeras ut på statliga myndigheter runt om i landet, där de får möta medborgare i miljöer skilda från museirummet.

Installationsvy Coronasamlingen på Skissernas Museum. Foto: Emma Krantz.

Tåget tar mig från Stockholm till Lund och jag stiger in på Skissernas Museum för första gången. När jag betalar entrébiljetten öppnas dörren till museet och jag ska snart få se utställningen som skapats i syftet att tillgängliggöra konsten för alla. Först måste jag dock orientera mig genom basutställningen (läs recensionen i Utställningskritik!) och det första rummet: Svenska salen. Rummet är packat från golv till tak med konstverk från 1900-talet till idag, det finns ett stort arkivskåp med utdragbara lådor och jag tror att jag hade behövt spendera timmar eller dagar här inne för att hinna titta på allt jag vill se. Därför rör jag mig därifrån med omedelbara steg, och finner strax trappan som leder upp till Coronasamlingen. På övervåningen är det tyst, lugnt och tomt.

Coronasamlingen, Samira Englund, Ström 3, (2021). Foto: Paul Kokamägi.
Coronasamlingen, Behjat Omer Abdulla, Unidentified Objects I-III (2015). Foto: Paul Kokamägi

Kontrasten blir påtaglig i jämförelse med det övriga utställningarna på museet. Det första jag ser när jag kommer in i utställningen är mig själv, fragmenterat avspeglad i Tarik Kiswansons skulptur Robe (2015). Jag är inte ensam här, egentligen, men jag känner mig det. Salen är ljus och vitmålad och konstverken utplacerade med vad vi idag hade benämnt som ”coronaavstånd”. Det är luftigt mellan de olika konstnärernas alster och plasthandskemotivet som återkommer både hos Samira Englund och Behjat Omer Abdulla påminner mig om att jag nog kanske inte ska röra vid för mycket saker under min vistelse. Utställningen håller en bra och balanserad blandning av skulpturala och tvådimensionella konstverk, och jag läser på verksskyltarna med intresse. Det märks med tydlighet att man med den här utställningen inte enbart ämnar visa konst ur den offentliga samlingen, utan att man också vill framhäva, och kanske även presentera, konstnärerna bakom verken. Hälften av konstnärerna har inte tidigare köpts in. Många av skyltarna är välkomponerade och jag får veta mer om konstnärskapen än jag förväntat mig.

Installationsvy Coronasamlingen på Skissernas Museum. Foto: Emma Krantz.

Coronasamlingen är en spännande utställning. Inte minst för att den vidgar förståelsen för vad och hur offentlig konst kan vara. Kan konst vara avbildade vardagsföremål gjutna i betong, och kan man i så fall placera den på en ungdomsanstalt? Hur visar man en överdimensionerad tandställning med Leonardo DiCaprios porträtt? Att tänka på ryttarstatyetter i brons känns förlegat och gör mig utled, för jag anser det mer stimulerande att fantisera om vad som kan finnas i Fredrik Strids stora svarta låda. Utställningen understryker också vikten av att ha möjlighet att möta konst i sin vardag. Efter att ha upplevt pandemin vet i alla fall jag hur det känns att inte tillåtas träda in i museirum och gallerier, och jag är därför glad över tillskottet till den offentliga konstsamlingen.

Samtidigt hoppas jag att skaparna bakom Coronasamlingen uppdaterar oss om vart verken från utställningen slutligen hamnar när de släppts ut i verkligheten (för jag är nyfiken!). Kanske är det ett allt för omfattande arbete att dokumentera Coronasamlingens alla nya hemmiljöer, för det rör trots allt över 500 verk, men jag hoppas få se ytterligare en katalog fotografier, där verken som visats i utställningarna på Skissernas Museum i Lund och Havremagasinet i Boden presenteras i sina nya omgivningar på statliga myndigheter runt om i Sverige, en förlängning av det vi nu sett i museirummet. En utställning med offentlig konst tar ju inte slut när den plockas ned, utan den pågår och expanderar och vidarebefordras till folket – där den hör hemma.

Fideli Selenius är frilansande utställningsproducent.

Om utställningen

Coronasamlingen – Statens konstråds nyförvärv 2021
Skissernas Museum, Lund

Utställningsperiod: 13 oktober 2022–12 februari 2023

Medverkande konstnärer:

A Karlsson Rixon
Afrang Nordlöf Malekian & Nour Helou
Alexander Gustaf-Thompson
Andreas Glad
Anna  Sjons  Nilsson
Ayan Farah
Behjat  Omer  Abdulla
Carola Grahn
Charlotte Walentin
Christian Andersson
Daniel Hoflund
Danilo Stankovic
Elisabeth Moritz
Elizabeth Thun
Ella Tillema
Emm Berring
Emma Nilsson
Erik Holmstedt
Eva Klasson
Fathia Mohidin
Fredrik Nielsen
Fredrik Strid
Gerd Aurell
Gustaf Broms
Helmtrud  Nyström
Hendrik Zeitler
Henrik Haukeland
Isabel Theselius
Johanna Gustafsson Fürst
Juri Markkula
Jöran Österman
Kristina Müntzing
Lap-See  Lam
Lena Ylipää
Lisa Wallert
Lotta Antonsson
Martin Jacobson
Micael Norberg
Moa Israelsson
Norra kollektivet (Tomas Örn, Anja Örn & Fanny Carinasdotter)
Rasmus  Nossbring
Rikard Fåhraeus
Rina Eide  Løvaasen
Sam Hultin
Samaneh  Reyhani
Samira Englund
Shiva Anoushirvani
Signe Johannessen
Sigrid  Holmwood
Silje Figenschou Thoresen
Tarik Kiswanson
Tom  Bogaard
Ulla Wiggen
Victoria Verseau

Recension

Åsikten i texten är skribentens egen. Utställningskritik förbehåller sig rätten att korrigera text i efterhand vad gäller språkfel. Övriga rättelser läggs till som kommentar under artikel.