Kungliga slottens webbplats är fyllt till brädden av olika former av förmedling av det kungliga kulturarvet. Som besökare kan vi välja mellan olika besöksmål som Gripsholms slott, Hovstallet, Kina slott och Slottsparkerna, för att sedan, likt Alice i underlandet, följa den vita kaninen ner i en myllrande värld av artiklar, filmer, tidigare utställningar som nu visas i 3D och VR.
Jag klickar mig fram och väljer att se några exempel under fliken ”Kungliga slottet”.
Under våren 2020 filmades gudstjänster på temat ”Aftonsång från Slottskyrkan” från Kungliga slottet, vilka nu kan ses i ungefär åtta minuters digitala stycken på Youtube. Gudstjänsterna leds av överhovpredikant Johan Dalman eller hovförsamlingens pastor Michael Bjerkhagen.
Gustav III:s antikmuseum finns tillgängligt som ett 360-graders virtuellt galleri, med fördjupande texter och ljudslingor vid utvalda skulpturer. Museet är vanligtvis öppet under sommarmånaderna, men kan nu ses året runt via det virtuella galleriet.
Tidigare utställningar lever kvar i digitala format. Mest lockande är den virtuella upplevelsen av ”Lilian Look i 360°”, i vilken vi inte bara upplever ett virtuellt rum med tidigare visade kreationer, utan även kan snurra, zooma in och i 3D uppleva utvalda klänningar. År 2015 visades en utställning på Kungliga slottet med plagg som prinsessan Lilian burit vid representation och familjehögtider. Att bevara utställningen virtuellt förlänger upplevelsen på ett naturligt vis, och blir inte endast en ”covid-åtgärd”.
Artikeln ”Kristina – en kontroversiell drottning” om drottning Kristinas kröning blir ett ”analogt” stopp bland virtuella upplevelser. Jag läser fascinerat om den dyraste kröningen i landets historia.
Avslutningsvis ser jag en del av en guidad tur där Kronprinsessan visar Kungliga slottet på hovets Youtubekanal. Tillsammans med museiläraren Per Sjödahl går hon igenom de olika salarna på slottet och förmedlar deras historisk och nutida funktion. Inspelningen gjordes på nationaldagen 2020, då det sedvanliga firandet på slottet inte kunde bli av.
En klok utställningsproducent sa till mig en gång att utställningsmediet ska fungera som ett klassiskt stycke musik, en variation av element där olika kompositioner och ljudelement avlöser varandra i en differentierad framställning som aldrig blir tråkig. Och så känns det. Likt Alice har jag svårt att helt få grepp om det myller av kunskap, artefakter, historier och berättelser som här visar sig på ett lockande, fantastiskt vis.
Susanne Fessé
S.F. är verksam som konsthistoriker, kurator och skribent. Hon är chefredaktör för tidskriften Utställningskritik.
Recension
Åsikten i texten är skribentens egen. Utställningskritik förbehåller sig rätten att korrigera text i efterhand vad gäller språkfel. Övriga rättelser läggs till som kommentar under artikel.
Kungliga slottens webbplats
Gustav III:s antikmuseum
Lilian Look i 360