Allt om Krig

31 artiklar

På återbesök i Karlshorst

Utställningskritiks Berlinkorrespondent Hanna Sjöberg rapporterar från före detta Tysk-ryska museet i Berlin-Karlshorst, där den pågående ryska invasionen av Ukraina lämnat förvånansvärt få spår i utställningsrummen. Istället organiserar museet en serie evenemang kring historieskrivning och låter personalen hjälpa till att rädda ukrainskt kulturarv.

När krig inte längre är historia

Den ryska invasionen av Ukraina innebär först och främst ett stort mänskligt lidande. Men invasionen har också visat på kulturarvsinstitutionernas symboliska betydelse i händelse av krig. Hanna Sjöberg rapporterar från ett besök på Tysk-ryska museet i Karlshorst i Berlin, ett museum som alltid behövt förhålla sig till det politiska läget i Ryssland och Europa.

Med lapp om halsen

Norrköpings stadsmuseum visar en utställning om de finska barn som kom till Sverige under kriget, ivägsända till främmande land i hopp om beskydd. Lars Bergwall blir berörd och funderar vidare över museernas roll, ansvar och möjligheter.

För barn om djur i krig

Flygvapenmuseum berättar i en utställning om hur militären använt djur i krig, från starka militärhästar, hundar och katter till smittbärande loppor. Utställningen vänder sig till barn, vilket känns lite märkligt för Lars Bergwall, som funderar över etik och moral. ”En vuxenvänlig barnutställning” kallas det. Barn är en prioriterad målgrupp, förklarar museet.

Saltgruvans konstskatter

När andra världskriget var slut häpnade omvärlden över konsten som hittades i saltgruvorna i Altaussee, Österrike. Bomberna som placerats vid ingången till gruvan kom aldrig att detonera och verken kunde räddas. Ulla Arnell har besökt Altaussee och sett en stark utställning i sin rätta miljö.

Civilkurage i dagboksform

Astrid Lindgrens krigsdagböcker 1939–1945 ligger till grund för utställningen Hela världen brinner som nu visas på Upplandsmuseet. Inger Hammer recenserar en engagerande och angelägen utställning, mer aktuell i dag än man någonsin skulle önska.

Den som skriver historien

Vilka föremål väljer museer att bevara, och vad väljs bort? Om inga föremål och inga berättelser fanns, vilken bild skulle vi då ha av historien och samtiden? Armémuseum i Stockholm har byggt en hel utställning kring sådana frågor och befriande nog levereras inga slutgiltiga svar. Katrin Friberg har sett Makten och ärligheten.