När kimonon tog över världen
Under de senaste hundra åren har kimonon gått från att vara en traditionell japansk folkdräkt till att bli ett globalt …
Under de senaste hundra åren har kimonon gått från att vara en traditionell japansk folkdräkt till att bli ett globalt …
– Demokratifrågan finns i vårt uppdrag och är väldigt central för oss. Det handlar i grunden om yttrandefrihet och att …
Gången avslutas med en film som på någon minut sammanfattar konsumtionens förändring. Filmen berättar att fler produkter tillverkas billigare genom …
Efter den välgjorda Tillsammans har Världskulturmuseet i Göteborg nu öppnat utställningen Korsvägar. Bra tänkt, men ojämnt genomfört, anser Iréne Karlbom Häll, som saknar det känsliga handlag som präglade den förra utställningen.
Ryms Alltet på Världskulturmuseet? Varför måste man ta av sig skorna? Upphör tankeverksamheten om ingenting bjuder motstånd? Agneta Sommansson och Ulla Arnell fortsätter sin undersökning av hur utställningar påverkas när museerna gör sitt yttersta för att passa en ung publik. Den här gången har de kommit fram till en korsväg och möjligen även ett vändkors.
På Världskulturmuseet i Göteborg visas sedan mars förra året utställningen Wiphala – identitet och konflikt. En Wiphala är en flagga med …
Margareta Alin Hegelund erbjöds chefskapet på det nya Världskulturmuseet i Göteborg år 2006. Hennes uppgift var att få balans i …
UEForums förra nummer innehöll Pia Cederholms mycket positiva recension av Riskzoner på Världskulturmuseet i Göteborg. Den artikeln har väckt reaktioner, …
När utställningsmediet är som bäst kan det ta på sig uppgiften att framföra de tyngsta budskapen. Världskulturmuseet i Göteborg gör just nu ett försök att skaka om och påverka. Från museets trygga utställningshallar skräller mänsklighetens varningsklockor för den som stannar till och lyssnar.
Vill du ha en mumie? / Hjärtliga hälsningar Tage.
Det du håller på att samla låter väldigt fint och blir tacksamt mottaget, även så en mumie, svarar dåvarande chefen på Göteborgs Museum.
Korrespondensen mellan museet och en insamlare på svenska ambassaden i Lima är ett av flera motbjudande exempel på museers engagemang i handeln med kulturföremål, som presenteras i utställningen En stulen värld på Världskulturmuseet i Göteborg. Det som tidigare var ett äventyr som inte bara inbringade stora pengar utan även ära och berömmelse betraktas idag som en smutsig hantering i klass med vapen- och narkotikahandeln. Trots det finns det fortfarande villiga köpare. Och var handeln förr någorlunda öppen är den idag lika aktiv, men fortgår i det fördolda.
VärldskulturmuseetGöteborg Museets medarbetare:Clara Åhlvik, Anna Thelin,Cajsa Lagerkvist, Karin Lundmark,Christine Palmgren, Bettina Kirchhoff,Farzaneh Bagherzadeh, Anna Javér,Sophie Nilsson, Linn Nyberg-Ekengren,Luis Morais, Johan …