Utställningskritik #5 2022

Ett händelserikt utställningsår går mot sitt slut. I efterdyningarna av coronapandemin har fokus istället förskjutits till en orolig omvärld med rysk invasion av Ukraina, en ökande inflation och inte minst ett maktskifte som inledningsvis resulterat i avskaffad fri entré till statliga museer från årsskiftet. Parallellt med detta har ett stort antal utställningar och andra publika aktiviteter ägt rum runt om på svenska museer.

Utställningskritik har under året hunnit publicera 55 artiklar varav 27 recensioner. Tack vare förnyat stöd från Kulturrådet fortsätter vi bevaka den svenska utställnings- och museisektorn även nästa år.

I årets femte nummer ryms artiklar publicerade från oktober till december 2022. Våra skribenter har besökt Funäsdalen, Härnösand, Malmö, Göteborg, Stockholm, Oslo och Paris.

Nobelprismuseets utställning Evigt liv på Liljevalchs konsthall i Stockholm. Verk: ARTECHOUSE, Time, Life, and Eternity, 2022. © Nobel Prize Outreach. Foto: Jean-Baptiste Béranger.

Ambitiöst om evigt liv. Nobelprismuseet intar Liljevalchs med utställningen Evigt liv under ledning av Clara Åhlvik. Titeln kan förefalla märklig, evigt liv, det klingar så religiöst, men det visar sig vara ett tema som lämpar sig väl för att föra samman och presentera ett stort antal vetenskapliga, fredsbefrämjande och konstnärliga gärningar som har belönats med Nobelpris.

Kulturpolitiska vindar. En ny regering med kulturminister Parisa Liljestrand (M) är på plats och snart vet vi mer om vilken kulturpolitik som står på agendan. Amanda Creutzer reflekterar över femtio års kulturpolitik och konstaterar att synen på kulturens roll i samhället ändrats. Hur kommer nya kulturpolitiska vindar påverka museisektorn och vilket inflytande kommer Sverigedemokraterna få över kulturpolitiken?

Stockholmskt 1700-tal med kvinnlig blick. Med utställningen Mitt liv som Ulla Winblad skapar Stockholms stadsmuseum något som Bodil Hasselgren har saknat: en bild av livet som kvinna i Stockholm under 1700-talet, utan att fastna i den manliga blicken.

Hilma af Klint – översåld, överexponerad och urless. Är ytterligare en utställning med Hilma af Klint vad den svenska museisektorn behöver? Hype och sälj kan inte vara offentliga institutioners kärnuppdrag, menar Lotta Ilona Häyrynen – i längden sviker det både publiken och konsten.

Jakt- och naturmuseet i Paris: dioramat Antropocen med François Malingreys målning Les fossoyeurs, les dessins et l’enfant inquite [Dödgrävarna, teckningarna och det oroliga barnet], 2020, i bakgrunden. Foto: Béatrice Hatala, Musée de la chasse et de la nature.

Jakt, natur och konst på kollisionskurs i Paris. Emet Brulin besöker Musée de la chasse et de la nature i Paris och möter en uppfriskade humoristisk och subversiv utställning som tar sig an motsättningarna mellan natur och kultur, människa och djur samt klassisk och samtida konst.

En magisk trädgård på fjället. Olov Amelin rapporterar från Fjällmuseets nyöppnade utställning om fjällträdgårdar, en omsorgsfullt iscensatt berättelse om relationen mellan människa och kärv natur.

Intimt utrymme för judisk kunskap i Malmö. År 2021 blev Judiskt kunskapscenter en av de tre finalisterna i utmärkelsen Årets utställning som delas ut av Forum för utställare. Paloma Berggren får ta del av ett intimt utrymme där utställningsinnehållet ackompanjeras av guidernas personliga berättelser och tillsammans bjuder in till fördjupad dialog med besökaren.

På vandring över två decenniers arkitektur. Om: Arkitektur på ArkDes i Stockholm är en ovanlig separatutställning tillägnad arkitektkontoret Tham & Videgård. Efter en bokstavlig uppförsbacke försjunker Jan Rydén Bonmot i ett rutnät av projekt och frågor om arkitektonisk kvalitet.

Det spelar roll! Museer bör fokusera på symboliska insatser för klimatet och Moderna Museets hållbarhetsarbete har ingen betydelse i det större globala sammanhanget. Det läser Amanda Creutzer i en intervju med museets chef Gitte Ørskou och frågar sig om det verkligen kan stämma. Har Moderna Museet så låga ambitioner i sitt hållbarhetsarbete?

Sven-Harrys konstmuseum: yxmakaren Julia Kalthoff i utställningen Kraftverk. Foto: Sven-Harrys konstmuseum.

Hantverk(are) som trollbinder publiken. Visuell slagkraft och personliga möten på Sven-Harrys konstmuseum. Subtilt meningsskapande på Östasiatiska. Mårten Janson tackar och bugar för två storslagna utställningar om hantverk.

Bygga nytt, renovera hållbart eller inte bygga alls? Ska vi verkligen bygga några nya museer? Det frågar sig Utställningskritiks ansvariga utgivare Liza Carlefred när hon tar del av hållbara fullträffar och fantastisk arkitektur på museibyggarkonferensen IMCC i Oslo.

En inbjudan till Oslo. Hur många minuter behöver man för att hinna se ett helt museum? Eller för att bilda sig en uppfattning om kulturklimatet i ett land? Pia Cederholm tog chansen att speeddejta kulturen i Oslo.

Oscar Nilssons rekonstruktion av den 4000 år gamla kvinnan från Lagmansören. Foto: Västernorrlands museum.

Varsamt uppdaterad forntid i Härnösand. Västernorrlands museum i Härnösand ömsar skinn efter snart trettio år med samma basutställning. Irène Karlbom Häll besökte den omarbetade utställningsdelen Forntidsresan och är imponerad över resultatet, inte minst den rekonstruerade stenålderskvinnan från Lagmansören.

Från obehag till välbehag. ”Det var nog namnet på utställningen som lockade mig: From dying to living. Ordens omkastande gjorde mig nyfiken, trots att jag varken efterforskat konstnären Korakrit Arunanondchai eller läst utställningens USP. Jag tycker om att möta utställningsrummen helt oförberedd.” Fideli Selenius rapporterar från en omslutande utställningsupplevelse på Moderna Museet.

Amitié – femtio år av svensk-fransk vänskap. I mer än femtio år har Svenska institutet drivit ett blomstrande kulturhus i Marais-kvarteren i Paris. Med sina populära utställningar och program, gästlägenheter, ett svenskt kafé och ständigt fullbokade kurser i svenska språket är det en destination för nästan 100 000 besökare varje år och en mötesplats för svensk-franska och internationella kultursamarbeten. Kerstin Parker reste till Paris och intervjuade intendent Maria Ridelberg-Lemoine om Institut suédois äventyrliga historia från fallfärdigt 1500-talspalats till välbesökt kulturhus.

Designhistoriskt möte med det mystiska Kina. I utställningen Lap-See Lam: Det regnar drakfjäll på Röhsska museet möts historia och samtid, original och kopior, traditionellt konsthantverk och tekniskt avancerade metoder och verk, klassiskt sagoberättande och film via VR-teknik, verklighet, fiktion och autofiktion. Omvälvande, nyskapande och inte likt något annat i utställningsväg menar Kerstin Parker.

Tack alla skribenter som fyllt Utställningskritik med innehåll under året, och tack till alla er läsare! Vi hörs snart igen.

Aron Ambrosiani
Chefredaktör för Utställningskritik


Utställningskritik ges ut av den ideella föreningen UtställningsEstetiskt Forum. Den huvudsakliga finansieringen är Kulturrådets produktionsstöd till kulturtidskrifter. Ett flertal annonsörer bidrar också till vår utgivning – besök dem gärna via annonserna här nedanför. 

Om du som läsare vill stödja vår fortsatta utgivning tar vi tacksamt emot bidrag av valfri storlek på Swishnumret 123 364 77 08. Du kan också bli medlem i föreningen.