Allt om Döden

12 artiklar

Kondenserade minnen av en sjökatastrof

Den lokala minnesbanken av erfarenheter och berättelser utgör den känslomässiga kärnan i utställningen ”S/S Hansa – minnet av en sjökatastrof” på Gotlands museum – Fornsalen, menar Simon Ekström. Den flerskiktade utställningen presenterar även katastrofens sammanhang med andra världskrigets storpolitik och det neutrala Sveriges följsamma anpassningar, samt bjuder på spektakulära bilder från de flerfaldiga försök som förekommit under åren för att lokalisera, dyka och bärga på vraket.

Den makabra makten

Livrustkammaren visar en utställning om dramaturgin vid kungliga begravningar, från Gustav Vasa till Gustav V. Välgjort och intressant, anser Axel Andersson, med vissa funderingar över re-reproducering och teatralitet.

Historia på blodigt allvar

Den nya utställningen Massakern vid muren – slaget om Gotland 1361 på Historiska museet berättar historien om hur den danske kungen Valdemar Atterdags soldater 1361 anföll Gotland, och hur gotländska bönder försvarade ön i det blodiga slaget vid Visbys ringmur. 1 800 män stupade, de flesta gotländska bönder. Katrin Friberg har sett en fantastisk utställning om en förfärlig händelse.

Till dem som dog utanför ringmuren

Det är lätt att gå vilse innanför Visbys ringmur. Små stenlagda gränder svänger än hit, än dit och snart har man helt förlorat riktningen. Ungefär likadant fungerar det i Visbys stora museum, Gotlands fornsal. Där går man runt och ner och upp och tillbaka, och allt som oftast är det något från medeltiden som möter ens blick. Åhå, fanns det ännu en monter med vackra madonneskulpturer? Men det kan knappast vara annorlunda på denna ö där varje spadtag i jorden verkar skrapa rakt ner i historien.

Döden livet och allt däremellan – en tom temapark för den breda ungdomligheten

Döden Dö öppnade sensationslystet lagom till Halloweeen. Stockholms Stadsmuseet har gett sig fanken på att nå ut till den breda ungdomligheten. Affischen talar skräckfilmens språk, med döden i kåpa och underrubriker som ”MORD och AVRÄTTNINGAR”, ”SJÄLVMORD”, ”tala med de AVLIDNA” och ”GALGBACKEN tur och retur”. Underrubrikerna är placerade i nedre delen av filmaffischen, där rollistan brukar vara, och som pricken över i:et fulländas det grafiska konceptet med fiktiva recensenters lovord: Dödens Dagblad levererar fem blodröda likkistor med utropet: ”Stadsmuseet har gjort det igen!”