Alla artiklar av Axel Andersson

7 artiklar

Den makabra makten

Livrustkammaren visar en utställning om dramaturgin vid kungliga begravningar, från Gustav Vasa till Gustav V. Välgjort och intressant, anser Axel Andersson, med vissa funderingar över re-reproducering och teatralitet.

Begrav mig i en Nokiatelefon

Hur kommer det sig att vi utan närmare eftertanke kopplar samman modernitet och modernism med historiska framsteg i väst? Och inte ser att även resten av världen befinner sig i samma häftiga framåtrörelse, med djupgående mentala och sociala konsekvenser för oss alla? Axel Andersson fick en lektion i omvärldskunskap på Etnografiska museet.

Sårad ängel blir ord och form

Att kunna beröras av konstupplevelser är vanligen ett privilegium för seende. För att ändra på det måste man göra konstupplevelsen berörbar eller hörbar. Axel Andersson utvärderar ett försök att ställa ut konst för synskadade och göra sensoriska översättningar för alla.

Föremålen återvänder från fronten

På Armémuseum i Stockholm har den nyrenoverade permanenta utställningen om 1900-talets krig nyligen invigts. Flera hundra föremål har tillkommit och formspråket är moderniserat. Axel Andersson gick dit för att undersöka hur man gått till väga för att säga något nytt om det värsta som finns.

Tomt mellan ytans ränder

Det låter som årets mest fruktbara utställningskoncept – att ur de gigantiska magasinen med en och en halv miljon föremål på Nordiska museet välja ut en mängd guldkorn som förenas av sin randighet och sedan ställa samman dem på ett ögonöppnande sätt. Ränder kan ju vara så fascinerande, så grafiskt vackra och så tunga av mening! Ändå blir det inte någon riktig fullträff. Axel Andersson förklarar varför.