Konsten att läka
Hur kan museer arbeta mer traumainformerat? I sin essä redogör Elin Karlsson för konstens roll i bearbetning av trauma och ger exempel på traumainformerat utställnings- och förmedlingsarbete.
Hur kan museer arbeta mer traumainformerat? I sin essä redogör Elin Karlsson för konstens roll i bearbetning av trauma och ger exempel på traumainformerat utställnings- och förmedlingsarbete.
Det finns numera en mängd poddar som behandlar olika aspekter av kulturarvssektorn. Poddproducenten Mattias Axelsson har lyssnat på fyra av …
Det nya året hade just börjat, som så ofta åtföljt av förhoppningar och önskningar om att bli en bättre och …
Nya publikgrupper, sociala museimedier, lyxmärken som sponsorer, volontärer på museerna och samarbeten. Det var några nyckelord under konferensen Communicating the Museum som …
Jag har ett synminne från ett Childrens Museum i USA för 40 år. Mitt på utställningsgolvet stod ett litet glashus …
I detta nummer av UEForum finns en mycket kritisk artikel om den etnografiska avdelningen på Nationalmuseet i Köpenhamn: nedgången och …
Oavsett det beror på dålig ekonomi eller genuin lust att experimentera är Historiska museets projekt Utställningsarbete pågår intressant. Vilka avtryck kommer den …
Texterna är ofta ett problematiskt inslag i en utställningsproduktion, det är min erfarenhet. De hamnar i regel längst ner på ”att göra-listan”. Dessutom blir texterna inte sällan resultatet av kompromisser mellan olika medarbetare i produktionen, exempelvis de som vill berätta allt i texterna och de som hävdar att skyltar med för mycket text i regel inte blir lästa alls. Ett av problemen ligger i att utställningstexten sällan lyfts fram som egen genre som man behöver behärska. Däri har de som ägnar dem en närmare analys en viktig uppgift.
Länge har mediehistoria betytt historien om 1900-talets massmedier, som press, radio, tv och film. Men så är det inte längre. Antologin 1897. Mediehistorier kring Stockholmsutställningen är en omfattande och banbrytande bok på nära 400 sidor med intentioner att finna nya sätt att se på mediehistorien utifrån kulturhistoriska perspektiv. Genom studier av Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897 införlivar författarna ett helt nytt historiskt medielandskap.
Karin Sidén är en av sju curatorer för Jihani Kalapour – kulturarv på Kurdiska. De övriga är: Altoum Alimardi, Niger …