Tills den sista rösten tystnat
Speaking Memories – Förintelsens sista vittnenPorträttfotograf: Karl GaborProducenter: Historiska museet och Judisk kultur i Sverige i samarbete med USC Shoah …
Pia Cederholm är doktorand i didaktik vid Uppsala universitet. (2022)
Speaking Memories – Förintelsens sista vittnenPorträttfotograf: Karl GaborProducenter: Historiska museet och Judisk kultur i Sverige i samarbete med USC Shoah …
Sedan i höstas är Liza Carlefred ordförande i föreningsstyrelsen för UEForum. Samtidigt har hon arbetat intensivt med sitt drömprojekt för …
Ett museibesök kan vara lärorikt, stimulerande, avkopplande och alldeles underbart. Men för barn och ungdomar med autism kan utställningen istället …
Danske Museer nr 3 augusti 2018 Gedigna museitidskrifter med både seriösa, nyfikna och angelägna artiklar inbäddade i läcker formgivning, det …
En drottning deltar vid den högtidliga invigningen av en stor utställning samma dag som museichefen slutar och efterlämnar tretusen föremål …
Det händer inte ofta att Pia Cederholm kastar sig iväg till utlandet enbart för att hon blir nyfiken på en ny utställning. Men marknadsföringen inför öppnandet av evolutionsutställningen Livets tre på Naturhistorisk museum i Oslo skapade verkligen skyhöga förväntningar. Kanske lite för höga?
Häromdagen nåddes vi av ett glädjetjut från våra norska kollegor. Signy Norendal, redaktör för tidskriften Museumsnytt, meddelade att KAM-projektet har …
Strindberg i centrumBasutställningProducenter: Stefan Bohman, Erik Höök och Camilla LarssonForm och utställningsteknik: Mats Norberg Strindbergs lägenhet och bibliotek Jag tar …
Vad förväntar vi oss av en utställning? Ett svar är att besökaren vill mötas av en produktion som elegant utnyttjar de givna förutsättningarna vad gäller föremål, tema, rumslig miljö, teknik och utställningsmediets inneboende möjligheter. Pia Cederholm och Irène Karlbom Häll har besökt ett nyöppnat museum som lyckas väl på många punkter.
Så snart man rör sig bara ett litet stycke bort från det hemtama blir man uppmärksam på de små, små skillnaderna mellan olika sätt att hantera utställningsmediet. Pia Cederholm återvänder till vad som kunde vara ett vanligt svenskt länsmuseum – men som inte är det.
På Sigtuna museum visas ett urval mynt ur Sundvedaskatten. Precis som i alla utställningar är det bara en liten del vi får se, medan den stora majoriteten av föremål vilar trygga i magasinens mörker. Eller? Pia Cederholm uppmanar den som är intresserad av det förflutna att ta ett djupt andetag och fråga sig vart vårt kulturarv är på väg.
Alla vill rädda kulturarvet, så långt är vi möjligen överens. Men vad ska räknas in i kulturarvet, vem ska rädda det och vem ska få avnjuta det när det väl är räddat? Där går meningarna isär och den spretiga kulturarvsdebatt som blossat upp flera gånger på senare tid ger intrycket att vi inte alls talar om samma kultur eller samma historia och minst av allt om samma arvtagare.
En gång kulturarv, alltid kulturarv. Eller? Pia Cederholm fick sina föreställningar utmanade under ett samtal om föremål på gränsen till kulturarv, där etnologen Lotten Gustafsson Reinius och arkeologen Anna Karlström metodiskt benade upp begreppen.
Sommaren är utställningarnas stora blomningstid, då många museer fylls med nyfikna besökare. Utanför storstäderna finns besöksmål dit både inhemska och …
Nordiskt ljusNordiska museet, Stockholm från 20161029 Projektledare och producent: Amanda CreutzerTemaledare: Susanna JanfalkNordiskt ljus (kulturhistorisk del)Formgivning: JoAnn Tan StudioLjusets former …