Två herrar som träter?
I förra numret publicerade vi en debattartikel om Västergötlands museum av Margareta Alin Hegelund. Här får hon svar av Anna …
I förra numret publicerade vi en debattartikel om Västergötlands museum av Margareta Alin Hegelund. Här får hon svar av Anna …
Den gångna sommarens största satsning på Österlens museum i Simrishamn måste vara utställningen Petroglyfiskt – virtuella upplevelser kring hällristningar. Med hjälp av dataprojektioner, full body motion capture, digitala pennor och pekskärmar bjuds besökaren in att interagera med en svunnen tid. Genom att relatera till dagens symbolvärld vill man få besökaren att fundera över hällristningens betydelse och innebörd. Ewa Wadell återvände till bronsåldern på Österlen.
I kortfilmen Mormor, Hitler och jag utnämner Carl Johan De Geer 1967 till det år då 60-talets optimism kulminerade: ”Fantastisk design, fenomenala färger och nyskapande musik skulle förnya världen”. Kortfilmen rullar i ett av rummen i utställningen Svenska formrebeller. Svensk design under 1960- och 1970-tal, som sedan i juni har visats på Upplandsmuseet i Uppsala. Johannes Soldal har varit där.
Vad är det som gör ”Tekniska” i Malmö så speciellt? Ingen märkvärdig hemsida, inget mysigt kafé – enbart glassbox och kaffeautomat. Men fullt av besökare som kommer och stannar i timmar. Besökarantalet har nästan fördubblats sedan 2010. Från årsskiftet till och med juli i år har 81 594 räknats in. Observera att det då enbart handlar om besökare till en ren museiverksamhet. Vi bad Margareta Alin Hegelund ta reda på hemligheten bakom succén.
När orangeriets växter i Botaniska trädgården i Uppsala flyttas ut under somrarna utnyttjas lokalen för utställningar, konserter och fester. I år har Ulla Viottis utställning Tegel – Trädgård visats fram till 15 september. Inger Hammer lät sig omslutas av teglets värme.
När det övergivna och K-märkta järnverket i Avesta varsamt började renoveras under 1980-talet var uppdraget att, utan att förstöra byggnadens karaktär, skapa en plats för en interaktiv historieskrivning av järnets framställning. Ewa Wadell har varit i Avesta för att se hur man gjort för att levandegöra en gammal miljö för unga besökare.
Välkomna till Storstockholms eget museum! hälsar museichef Peter Bratt muntert. Stämningen vid pressvisningen är förvånansvärt lättsam med tanke på det dystra utställningsämnet. Men vi är som de flesta museibesökare genuint nyfikna på vad vi ska få se, och den här gången kommer ingen att bli besviken.
Jag läser återigen igenom programmet till Explore, den internationella konferens som ägde rum på tre Stockholmsmuseer i början av oktober …
Nationalmuseum i Stockholm stängde portarna i början av 2013 för en välbehövlig totalrenovering, den första sedan invigningen 1866. Det kommer …
Våren 2012 träffade jag utställningsformgivaren Desirée Kjellberg för att få veta mer om hennes arbete med basutställningen 1361 – Striden …