Med ungdomar i 1300-talets Visby
Gotlands museum hör till Pia Cederholms favoriter. Men ett museibesök färgas också av i vems sällskap man vandrar genom utställningarna. Därför kan ett återbesök på ett kärt museum bjuda på nya upplevelser.
Gotlands museum hör till Pia Cederholms favoriter. Men ett museibesök färgas också av i vems sällskap man vandrar genom utställningarna. Därför kan ett återbesök på ett kärt museum bjuda på nya upplevelser.
Östergötlands museum återöppnades 2022 efter ett omfattande förnyelsearbete. Med Vägen hit – 11 000 år i Östergötland och Verkligheter har museet skapat två nya basutställningar. Peter Ostritsch utforskar det nya innehållet för att se hur det samspelar med den uppmärksammade funkisbyggnaden från 1939.
Irène Karlbom Häll besöker om- och utbyggda Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg och blir berörd i mötet med historiska människoöden. Vissa delar kanske inte känns inte helt färdigarbetade, men Sjöfartsmuseet lyckas balansera ett pedagogiskt tilltal, att visa föremålen, hänga med i samtiden och vara tillgängligt på ett berömvärt sätt.
Västernorrlands museum i Härnösand ömsar skinn efter snart trettio år med samma basutställning. Irène Karlbom Häll besökte den omarbetade utställningsdelen Forntidsresan och är imponerad över resultatet, inte minst den rekonstruerade stenålderskvinnan från Lagmansören.
Irène Karlbom Häll besöker utställningen Rymdskeppet på Visualiseringscenter i Norrköping och finner en genomtänkt och konsekvent utställningsform skräddarsydd för yngre barn, komplett med rutschkanor, krypgångar och intilliggande matsäcksrum.
Utställningen Vikingarnas värld på Historiska museet är rejält tilltagen med ungefär 2 500 utförligt presenterade föremål. Karin Jonsson uppskattar den eleganta formgivningen där interaktiva inslag och rumsliga installationer bidrar med välbehövlig variation, men saknar en övergripande berättelse om vikingatiden för den som inte läst på innan besöket.
Tekniska museet är en klassiker för barnfamiljer och när Karin Jonsson och hennes två barn besöker museet en varm eftermiddag i augusti är det lika välbesökt som vilken regnig söndag i november som helst. Museets allra nyaste utställning heter Zero City. I denna interaktiva utställning står besökaren inför ett viktigt uppdrag – att nå nollutsläpp för staden.
Rörstrand Museum har den omfattande porslinsproduktionen i centrum, men lyfter också fram alla de människor som i olika yrkesroller ägnade sina arbetsliv åt att ta fram ”det vita guldet”. Kerstin Parker har besökt det nya museet med industrihistorisk prägel där tillverkningsprocessen skalas av för att avslöja mysteriet med att skapa keramik.
Spårvägsmuseet i Stockholm har i sina tidigare lokaler inte varit mycket mer än öppna magasin. Lennart Palmqvist är glad över att museet äntligen fått tillräckligt med utrymme och resurser för att berätta hela historien om stadens skiftande möjligheter till resande över tid.
Göteborgs stadsmuseum fångar både det alldagliga och det unika i en utställning om alla de saker och händelser som tillsammans utgör en stad. Peder Lindgren-Björfjäll reflekterar kring museers försök att skapa ordning och sammanhang i gestaltandet av den samtida historia där den direkta kunskapen sitter hos besökaren själv.
Hanna Bendz besöker en välgjord och informativ utställning som drar åt det självbekräftande hållet. Det spretiga innehållet hålls samman av berättelsen om staden och framstår som ett monument över Göteborg och stadens egna historieskrivning.
Gamla Uppsala med sina tre mäktiga gravhögar är en plats där historien fortfarande grävs ut och skrivs om. På museet har man denna vår invigt en helt ny basutställning i takt med tiden, både den som varit och den som är. Pia Cederholm har inspekterat resultatet.
Trots imponerande multimediala och digitala lösningar infinner sig en viss mättnadskänsla ganska tidigt när Bodil Hasselgren besöker det påkostade marinarkeologiska museet Vrak.
Pia Cederholm går till en början vilse i dammiga museisalar på Evolutionsmuseet i Uppsala. Här tycks tiden ha stått lika still som luften och hon börjar undra om det hon ser är utställningsmediets Pompeji – en rest av en sedan länge utdöd utställningsform. Men det tar sig vartefter och till sist hittar hon en riktigt bra utställning, en som fortfarande lever.
Textilmuseets nya basutställning visar upp Parismodets intåg i svensk modeindustri med utgångspunkt i museets egna samlingar. Kerstin Parker uppskattar kombinationen av nördig detaljrikedom och sammanhangsskapande utblickar.