Välkomna till vårens andra nummer av Utställningskritik, fullmatat med utställningsrecensioner och essäer om museer och utställningar. Som redaktör är det en ynnest att få ta del av våra skribenters tankar kring fler och andra utställningar än de jag själv hinner besöka. Och det verkar intressera fler än bara mig, för vår läsarstatistik ökar fortsatt stadigt. Tack alla ni som läser!
Och då hinner vi ändå bara bevaka en mindre del av allt som händer i det Museisverige som nu gör sig redo för att ta emot miljontals besök under sommarens högsäsong. Vill du att Utställningskritik ska recensera mera? Stöd vår utgivning genom att bli medlem i den ideella föreningen UtställningsEstetiskt Forum, annonsera eller kontakta oss om du vill stötta på annat sätt.
Med hopp om en fin utställningssommar trots en orolig omvärld,
Aron Ambrosiani
chefredaktör för Utställningskritik

Utställningskritik ges ut av den ideella föreningen UtställningsEstetiskt Forum. På museernas vårmöte i Jönköping var det dags för föreningen att dela ut vårt årliga guldpris. Årets guldstege tilldelades utställningsproducenten, författaren och redaktören Eva Persson.

I detta nummer är det (med undantag för Gunnar Asplundutställningen på Konstakademien) nya basutställningar som recenseras, ja faktiskt till och med ett helt nyöppnat museum. Våra skribenter har besökt Stockholm, Uppsala, Malmö och Göteborgsförorten Kortedala. Därtill bjuder vi på en essä om dödens dragningskraft, eller ”tragisk materialitet” som Simon Ekström kallar det.
Lennart Palmqvist tog del av arkitekten Gunnar Asplunds verk både i utställnings- och bokform: Gunnar Asplunds arkitektur i foto, form och fördjupande bok.

Postmuseums omgjorda basutställning tar sig an postväsendets historia med en bra balans mellan fakta och upplevelser. Irène Karlbom Häll besökte: Kreativt men ojämnt om Postens historia. (Läs även Sofia Dahlquists text om Postmuseums familjeutställning i förra numret, Postis är toppen!)
Hur ska museer förhålla sig till de föremål och berättelser som är helt och hållet impregnerade med människors död? Simon Ekström tar sig an frågan i essän Dödens dragningskraft.
Kortedala museum lyckas ta sig bortom ytlig nostalgi och politiska idealiseringar av det så kallade ”folkhemmet”, menar Peder Lindgren-Björfjäll: Vardagsminnen av ”folkhemmet” i Kortedala.

Med sin nyöppnade filial i gamla Tensta gymnasium vill Tekniska museet göra matematik till något lustfyllt, lekfullt och visuellt slående. Mattias Berg tog en titt: Signalgul sifferlek hos Tekniska i Tensta.
Det är inte varje dag ett helt nytt museum slår upp portarna (om än i ett knappt 500 år gammalt slott). Pia Cederholm har besökt det nya slottsmuseet: Uppsala slott öppnar portarna med nytt museum.

Lite undangömt på en innergård, i ett gårdshus från 1800-talet, ligger ett återöppnat farmacihistoriskt museum. Thérèse Toudert tog del av föremålsglädjen på Apotekarsocietetens museum.
Och så till sist har Sofie Bergkvist besökt den sprillans nya basutställningen på Malmö museum: Välgjort och robust om Malmö, men vart tog kaxigheten vägen?