Friluftsmuseernas förändrade förutsättningar
Friluftsmuseernas samarbetsorganisation har haft sitt årliga möte på Bungemuseet och Gotlands Museum. Olov Amelin var på plats när museerna diskuterade utmaningar och möjligheter.
Friluftsmuseernas samarbetsorganisation har haft sitt årliga möte på Bungemuseet och Gotlands Museum. Olov Amelin var på plats när museerna diskuterade utmaningar och möjligheter.
Sedan hösten 2024 och cirka tio år framåt visas utställningen ”På textilfabriken” på Alingsås museum. Museet har valt att ha tre olika utställningar som planeras stå i tio år, varav den äldsta byts ut mot en ny ungefär vart tredje år. Men är den senaste också den bästa?
Sedan utställningen ”Nordbor” öppnade i början av februari finns två konkurrerande stora, påkostade basutställningar om Sveriges historia att beskåda i huvudstaden. Genom en exposé över dryga 150 års utställningshistoria berättar kulturhistorikern Johan Hegardt varför, och kommer med ett förslag på vad som går att göra åt saken.
Biologiska museet i Stockholm stängde för allmänheten 2017. Året efter förklarades museibyggnaden som byggnadsminne av Länsstyrelsen på Gotland. Sedan dess har arbetet med att renovera och restaurera byggnaden pågått, och nu är restaureringen av Bruno Liljefors enorma panoramamålning nästan avklarad. Utställningskritik fick en smygtitt inne i det fortfarande stängda, snart 130-årsfirande museet.
I mer än femtio år har Svenska institutet drivit ett blomstrande kulturhus i Marais-kvarteren i Paris. Med sina populära utställningar och program, gästlägenheter, ett svenskt kafé och ständigt fullbokade kurser i svenska språket är det en destination för nästan 100 000 besökare varje år och en mötesplats för svensk-franska och internationella kultursamarbeten. Kerstin Parker reste till Paris och intervjuade intendent Maria Ridelberg-Lemoine om Institut suédois äventyrliga historia från fallfärdigt 1500-talspalats till välbesökt kulturhus.
Vilken var publikens roll när Nationalmuseum etablerades? Och vilka bestämde vilka verk som skulle köpas in? Museichefen och konstvetaren Patrik …
När jag med start år 2000 planerade en utbildning i curating vid Stockholms universitet hade jag några av dåtidens internationellt …
Dannikekvinnan har i snart 80 år fascinerat besökarna på Borås museum. Utställningskritiks grundare Eva Persson, som såg ”Häxan från Dannike” för första …
För att ett utställningsprojekt ska bli en forskningsresa fram till en genomtänkt, hållbar och lärorik produkt behöver en rad olika …
Museiforskningen fokuserar ofta på utställningsverksamhet och museibesökare, men vad vet vi om det som sker bakom ”kulisserna”? I min uppsats …
Vad är ”konstmuseets historiska dilemma” och hur fick konstutställningen den form den har idag? Om den konstmuseala utställningspraktikens framväxt handlar en ny doktorsavhandling av Eva-Lena Bergström med utgångspunkt från Nationalmuseum. Det är en omsorgsfull genomgång av ett rikt källmaterial och en nyanserad bild av utställningsverksamheten vid landets största konstmuseum under hundra år, skriver opponent Kristoffer Arvidsson.
Pia Cederholm, UEForums ordinarie chefredaktör, (f n tjänstledig) och Hege Börrud Huseby, forskare inom museisfären, känd för UEForums läsare från seminarier och artiklar är redaktörer för en nyutkommen antologi om utställningsarbete inom natur- och kulturhistoriska museer.
Västerbottens museum i Umeå har länge varit en ambitiös institution och sedan Bildmuseet flyttade till egna lokaler har utställningsytorna fördubblats. Hur förvaltar man det? UEForum passade på att göra ett besök nu när allas blickar vänds mot kulturhuvudstaden Umeå.
Tänk i tid. Se framåt genom att blicka bakåtSten RentzhogCarlssons bokförlag, 2014 Under lång tid har Sten Rentzhog varit med …
Kultur i rörelse. En historia om Riksutställningar och kulturpolitikenHelene Broms och Anders GöranssonBokförlaget Atlas Helene Broms var under många år …