Vi gör historia betydelsefullt för fler – tillsammans!
Historiska museets besökare förväntar sig att se en utställning som omfamnar hela Sveriges historia, skriver museets chef Åsa Marnell i en replik till Johan Hegardt.
Historiska museets besökare förväntar sig att se en utställning som omfamnar hela Sveriges historia, skriver museets chef Åsa Marnell i en replik till Johan Hegardt.
Sedan utställningen ”Nordbor” öppnade i början av februari finns två konkurrerande stora, påkostade basutställningar om Sveriges historia att beskåda i huvudstaden. Genom en exposé över dryga 150 års utställningshistoria berättar kulturhistorikern Johan Hegardt varför, och kommer med ett förslag på vad som går att göra åt saken.
Nordiska museets föremålsskatt samverkar ljuvligt med scenografin i Nordiska museets nya basutställning ”Nordbor”. Irène Karlbom Häll rycks med av det visuella överdådet och de medvetna föremålsmonteringarna. Även om utställningen tappar fart och berättarglädje när det är dags för 1900-talet lyckas Nordiska museet knyta ihop säcken på ett övertygande sätt och levererar en lekfull utställning som tilltalar flera sinnen.
Irène Karlbom Häll tar med sig tonåringarna till interaktiva utställningen ”Kampen i Tiden” på Jönköpings läns museum. En trög inledning till trots hjälpte spelmomenten till med att väcka liv i de historiska personernas öden och äventyr, och utställningsbesöket blev längre än förväntat.
Lagom till det stundande jullovet öppnar Historiska museet i Stockholm en ny barnutställning där klipp ur SVTs jättesatsning ”Historien om Sverige” kombineras med interaktiva stationer och några få väl valda originalföremål. ”Tillsammans genom tiden” är konsekvent genomförd och blir ett fint komplement till de omkringliggande utställningarna.
”Storytellers” med brokig bakgrund involverar visningsbesökarna att reflektera kring historien, nuet och framtiden på Tenement Museum i New York. Sofia Dahlquist är imponerad av upplägget och ser fram emot en kommande utställning med ytterligare vidgade perspektiv.
Nationalmuseums utställning om trädgården är en alltför ensidig skildring av trädgården som begrepp och fenomen. Det anser Malvin Karlsson som tar avstamp i utställningens inledningstext.
Roslagsmuseet har återigen öppnat i det gamla gevärsfaktoriet på Hantverkaregatan i Norrtälje. Byggnaden har huserat många verksamheter, ting och människor sedan dess tillblivelse och visar sig vara en god utgångspunkt för att berätta om såväl Roslagen och Norrtäljes historia som museala praktiker.
Utställningskritiks Berlinkorrespondent Hanna Sjöberg rapporterar från före detta Tysk-ryska museet i Berlin-Karlshorst, där den pågående ryska invasionen av Ukraina lämnat förvånansvärt få spår i utställningsrummen. Istället organiserar museet en serie evenemang kring historieskrivning och låter personalen hjälpa till att rädda ukrainskt kulturarv.
Gotlands museum hör till Pia Cederholms favoriter. Men ett museibesök färgas också av i vems sällskap man vandrar genom utställningarna. Därför kan ett återbesök på ett kärt museum bjuda på nya upplevelser.
Med utställningen Mitt liv som Ulla Winblad skapar Stockholms stadsmuseum något som Bodil Hasselgren har saknat: en bild av livet som kvinna i Stockholm under 1700-talet, utan att fastna i den manliga blicken.
Utställningen Vikingarnas värld på Historiska museet är rejält tilltagen med ungefär 2 500 utförligt presenterade föremål. Karin Jonsson uppskattar den eleganta formgivningen där interaktiva inslag och rumsliga installationer bidrar med välbehövlig variation, men saknar en övergripande berättelse om vikingatiden för den som inte läst på innan besöket.
Utställningen Slottsfruar och klostersystrar på Skokloster slott är en lyckad kombination av olika berättarformer där den privata, den offentliga och den akademiska historieskrivningen kan mötas. Hanna Bendz har besökt en sevärd och intressant utställning fylld av spännande människoöden.
Göteborgs stadsmuseum fångar både det alldagliga och det unika i en utställning om alla de saker och händelser som tillsammans utgör en stad. Peder Lindgren-Björfjäll reflekterar kring museers försök att skapa ordning och sammanhang i gestaltandet av den samtida historia där den direkta kunskapen sitter hos besökaren själv.
Den ryska invasionen av Ukraina innebär först och främst ett stort mänskligt lidande. Men invasionen har också visat på kulturarvsinstitutionernas symboliska betydelse i händelse av krig. Hanna Sjöberg rapporterar från ett besök på Tysk-ryska museet i Karlshorst i Berlin, ett museum som alltid behövt förhålla sig till det politiska läget i Ryssland och Europa.